FOR OTHER WAYS OF THINKING AND PRODUCING RESEARCH

Aesthetic and sensitive formation for research through art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17719

Keywords:

Ethical-aesthetic formation, Search, Sensitive training., aesthetics, art

Abstract

Supported by the notions of aesthetic education and training, aligned with the propositional constitution of a research, based on the notions of aesthetic education and experience of Estévez (2011), Larrosa (2021) and Pereira (2016), our objective in this article is to reflect on a sensitive training for research, in an ethical, aesthetic and sensitive way. When thinking about the relationships between the process of ethical, aesthetic and sensitive research-doing, we understand that research and training from this perspective can humanize us and provoke us to do things in an ethical, aesthetic and sensitive way with ourselves, with those we relate to and with the world. In a propositional way, when we launch ourselves into this discussion, we return to our first moments of training for scientific practice and teaching in the field of education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana da Rocha Silva, Universidade Federal de Peloras/UFPel

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Graduada em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa AFEE! - Arte, Formação e Experimentações Estéticas (FURG/CNPq) e Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (UFPel/CNPq).

E-mail de contato: marianarochasilva13@gmail.com. 

Maristani Polidori Zamperetti, Universidade Federal de Peloras/UFPel

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Professora adjunta na Universidade Federal de Pelotas. Líder do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (UFPel/CNPq).

E-mail de contato: maristaniz@hotmail.com.

References

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Editora Martins, 2009.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. [tradução de Eloisa Araújo Ribeiro] - São Paulo: Escuta, 1998.

ESPINOSA, Benedictus de. Ética. [tradução de Tomaz Tadeu]. – 2. ed., 11. Reimp. – Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2021.

ESTÉVEZ, Pablo René. A alternativa estética na educação. [traduzido por Jõao Reguffe] - Rio Grande: Ed. Da FURG, 2009.

ESTÉVEZ, Pablo René. Educar para el bien y la bellezza. 1. ed. Rio Grande: Editora da FURG, 2011.

FREIRE, PAULO. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa [recurso eletrônico]. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Escrita acadêmica: arte de assinar o que se lê. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (orgs.) Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p.117-140.

HILST, Hilda. ESTAR SENDO, TER SIDO. São Paulo: Biblioteca Azul, 2006.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre experiência. 1. ed., 5. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MEIRA, Marly Ribeiro; PILLOTTO, Silvia Sell Duarte. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagógica. 2. ed. Rev. Porto Alegre, RS: Editora Zouk, 2022.

MERÇON, Juliana. Aprendizado ético-afetivo: uma leitura spinozana da educação. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.

MOSCHEN, Simone; SIMONI, Ana Carolina Rios. Formar. In: FONSECA. Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci (orgs.). Pesquisar na Diferença: um abecedário. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015. p. 113 – 116.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910>. Acesso em: 20 jun. 2024.

PAGNI, Pedro Angelo. Experiência estética, formação humana e arte de viver: desafios filosóficos à educação escolar. São Paulo: Editora Loyola, 2014.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. 1. ed., 2. reimp. Santa Maria: Editora da UFSM, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. [tradução de Mônica Costa Netto] – São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem: numa série de cartas. [tradução de Roberto Schwarz e Márcio Suzuki] – 10. Reimp. – São Paulo: Editora Iluminuras, 1989.

SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Da feitura de si: por um gesto artístico na formação. 2018. 77f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018. Disponível em: <http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4395>. Acesso em: 15 de jun. 2024.

SERRES, Michel. Os cinco sentidos: filosofia dos corpos misturados. [tradução Eloá Jacobina]. – Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2001.

ZAMPERETTI, Maristani Polidori. Formação docente e autorreflexão: práticas pedagógicas coletivas de si na escola. 2012. 148f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012. Disponível em: <https://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1659>. Acesso em: 15 de jun. 2024.

Published

2024-12-16

How to Cite

Silva, M. da R., & Zamperetti, M. P. (2024). FOR OTHER WAYS OF THINKING AND PRODUCING RESEARCH: Aesthetic and sensitive formation for research through art. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 184–197. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17719