Life Project in the New Brazilian High School

a study on evaluation criteria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17057

Keywords:

Learning Assessment, Evaluative Criteria, Life Project

Abstract

This study aims to analyze the structuring and conducting of evaluative activities by teachers of the Life Project curricular component in the first series of the New High School. To this end, a methodological approach was used that combines bibliographic research, for conceptualization based on academic-scientific literature on the mandatory Life Project component, learning assessment, and evaluation criteria, and documentary research, for the analysis of teaching materials and teacher notes. Although the Life Project has neoliberal characteristics, it is intended to support the construction of future citizens. However, this study highlighted the complexity and the need to establish transparent evaluative criteria that can ensure a fair contribution to the performance and development of relevant skills in the formation of future citizens.

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Author Biographies

Alessandra Paiva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul, Professora da Faculdade Método de São Paulo (Famesp). Membro do Grupo de estudo ABC da Educação - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre impacto das avaliações de larga escala em escolas inseridas em regiões de alta vulnerabilidade social do Grande ABC Paulista. E-mail de contato: alessandra.pereira@uscsonline.com.br.

Marco Wandercil, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Professor Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Líder do Grupo de estudo ABC da Educação - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre impacto das avaliações de larga escala em escolas inseridas em regiões de alta vulnerabilidade social do Grande ABC Paulista. E-mail de contato: marco.wandercil@gmail.com

Paulo Sérgio Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Líder do Gupo de Pesquisas em Avaliação Educacional e Desempenho (GPAED-CNPq). 

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Published

2024-12-16

How to Cite

Paiva, A., Wandercil, M., & Garcia, P. S. (2024). Life Project in the New Brazilian High School: a study on evaluation criteria. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 357–380. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17057