TEACHER TRAINING IN GENDER AND SEXUALITY IN BASIC EDUCATION
an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16437Keywords:
Teacher training, Sexual Education, Basic EducationAbstract
This article aims to analyze the contributions of teacher training in gender and sexuality within the context of Basic Education. To this end, we conducted an integrative review of articles published in the CAPES Journals Portal and the SciELO Platform. After applying inclusion and exclusion criteria, eight articles published in Brazilian journals between 2012 and 2022 were selected. The results showed that the continuous training of teachers is essential for promoting more inclusive education and for addressing the resistances encountered in the discussion of sexuality and gender in schools. The trainings provide a greater understanding and sensitivity regarding gender and sexuality diversity, in addition to stimulating critical reflections on pedagogical practices and encouraging educators to revisit their beliefs and methods.
Downloads
References
BARBOSA, Dianise Mello; GUIZZO, Bianca Salazar. Gênero e Sexualidade: interfaces entre as diretrizes curriculares e práticas pedagógicas. Revista de iniciação científica da ULBRA, Canoas, n. 12, 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/ic/article/view/1049. Acesso em: 3 dez. 2023.
BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O MÉTODO DA REVISÃO INTEGRATIVA NOS ESTUDOS ORGANIZACIONAIS. Gestão e Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 121–136, 2011. DOI: 10.21171/ges.v5i11.1220. Disponível em: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220. Acesso em: 6 dez. 2023.
BRANCALEONI, Ana Paula Leivar; OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues de. Silêncio! Não desperte os inocentes: sexualidade, gênero e educação sexual a partir da concepção de educadores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 10, n. esp2, p. 1445–1462, 2016. DOI: 10.21723/riaee.v10i6.8330. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8330. Acesso em: 6 dez. 2023.
CHAVES, Jacqueline Cavalcanti; KERTZMAN, Nina Queiroz. EDUCAÇÃO EM GÊNERO E SEXUALIDADE: a palavra, a escuta e o afeto na formação de professoras e professores. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 30, n. 02, p. 345–369, 2021. DOI: 10.14295/momento.v30i02.13199. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13199. Acesso em: 3 dez. 2023.
CHIÉS, Paula Viviane. Fui Eu Que Falei Isto?... A tomada de consciência e as mudanças de paradigmas pessoais de gênero. In: ATHAYDE, P. F. A.; WIGGERS, I. D. Produção de conhecimento na Educação Física: pesquisas e parcerias do Centro da Rede Cedes no Distrito Federal. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020. (Coleção Educação Física). p. 121-135.
COSTA, Ana Paula; VIANNA, Claudia Pereira. A formação docente em gênero e a crítica ao patriarcado: subordinações e resistências de mulheres professoras. Poiésis: revista científica em educação, v. 12, n. ju/dez. 2018, p. 410-428, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.19177/prppge.v12e222018410-428. Acesso em: 05 dez. 2023.
DOS SANTOS, Beatriz Rodrigues Lino; SOUZA, Marcos Lopes de. Novos olhares sobre gênero e sexualidade: transformações advindas de um curso de formação docente. Retratos da Escola, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 159–176, 2020. DOI: 10.22420/rde.v14i28.1105. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1105. Acesso em: 5 dez. 2023.
FERRARI, Anderson; CASTRO, Roney Polato de. “Quem está preparado pra isso?”... Reflexões sobre a formação docente para as homossexualidades. Práxis Educativa, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 295–317, 2013. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.8i1.0012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4020. Acesso em: 6 dez. 2023.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação Sexual na escola: desafios e conquistas dos educadores. In: FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação sexual: saberes necessários para quem educa. Curitiba: CRV, 2018a. Cap. 9, p. 219-241.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Formação de educadores sexuais: adiar não é mais possível. 2 ed. Londrina: Eduel, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GANONG, Lawrence. Integrative reviews of nursing research. Research in Nursing & Health. New York, v. 10, n.11, p. 1-11. 1987. Disponível em: https://doi.org/10.1002/nur.4770100103
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Temos um problema em minha escola: um garoto afeminado demais.” Vigilância de gênero, heteronormatividade e heterossexismo no cotidiano escolar: notas sobre a pedagogia do armário. In: MAIO, E. R.; CORREA, C. M. A. (Org.). Gênero, direitos e diversidade sexual: trajetórias escolares. Maringá: Eduem, 2013. p. 175-190.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. (Org.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
MARTINS, Aline Madalena; CRUZ, Tânia Mara. Experiências docentes de formação continuada sobre gênero e sexualidade no ensino fundamental. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 1203–1221, 2021. DOI: 10.12957/riae.2021.63461. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/63461. Acesso em: 5 dez. 2023.
NARDI, Henrique H., QUARTIERO, Eliana. Educando para a diversidade: desafiando a moral sexual e construindo estratégias de combate à discriminação no cotidiano escolar. Sexualidad, Salud y Sociedade – Revista Latinoamericana, n.11, p.59-87, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-64872012000500004. Acesso em: 5 dez. 2023.
NOGUEIRA, Daniela Macias. Gênero e sexualidade na educação. In: I Simpósio sobre Estudos de Gênero e Políticas Públicas, Londrina, Universidade Estadual de Londrina, 2010. Anais... Disponível em: http://www.uel.br/eventos/gpp/pages/arquivos/2.DanielaNogueira.pdf. Acesso em: 3 dez. 2023.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
Organização das Nações Unidas (ONU). Princípios de Yogyakarta: Princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação à orientação sexual e identidade de gênero. 2007.
SOARES, Zilene Pereira; MONTEIRO, Simone Souza. Formação de professores/as em gênero e sexualidade: possibilidades e desafios. Educar em Revista, [S.l.], v. 35, n. 73, p. 287-305, abr. 2019. ISSN 1984-0411. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/61432. Acesso em: 05 dez. 2023.
QUINALHA, Renan. Movimento LGBTI+: Uma breve história do século XIX aos nossos dias. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
RAMOS, Hugo Souza Garcia. GÊNERO E SEXUALIDADE EM CARTAZ NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES/AS. RevistAleph, v. 28, n. 28, 17 ago. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39188. Acesso em: 26 nov. 2023.
ROSSI, Celia Regina; VILARONGA, Carla Ariela Rios; GARCIA, Osmar Arruda; LIMA, Maria Tereza Oliveira. GÊNERO E DIVERSIDADE NA ESCOLA: REFLEXÕES ACERCA DA FORMAÇÃO CONTINUADA SOBRE ASSUNTOS DA DIVERSIDADE SEXUAL. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 27, n. 88, p. 6–34, 2012. DOI: 10.21527/2179-1309.2012.88.6-34. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/365. Acesso em: 5 dez. 2023.
SANTOS, Sandro Prado; DIAS, Danielly Ferreira. Memórias da trajetória de professoras no âmbito do curso de extensão "Sexualidade Infantil e Relações de Gênero": reflexões, dificuldades e contribuições na prática pedagógica. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 11, n. 2, 2013. DOI: 10.14393/REE-v11n22012-20802. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20802. Acesso em: 5 dez. 2023.
SCOTT, Joan. Gênero uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. v. 20, n. 2. Porto Alegre, 1995.
SILVA, Edna Coimbra da; FELDKERCHER, Nadiane. A perspectiva da profissionalização e/ou desprofissionalização docente na formação continuada de professores. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 172–187, 2018. DOI: 10.14295/momento.v27i2.8036. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8036. Acesso em: 6 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.