HOLISTIC EDUCATION AND WHOLE PERSON IN THE SCHOOL FORMATION PROCESS

a perspective from educators participating in the Fulbright Distinguished Awards in Teaching - DAI Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.16353

Keywords:

Integral education, international education, holistic education, complexity

Abstract

This article addresses the growing appreciation of competencies beyond academics as an integral part of the educational process and the pursuit of a more holistic and comprehensive approach in formal education, extending beyond the mere transmission of cognitive knowledge. The research originated from the Fulbright Distinguished Awards in Teaching (Fulbright DAI) program, during which educators from different countries shared experiences and perspectives on this theme. The overall objective is to assess the level of practice and familiarity of these educators with holistic education using a semi-structured questionnaire. The methodology adopted is qualitative, with an exploratory bibliographic study to provide theoretical support for the research and the administration of the questionnaire to 13 educators representing 10 countries from the Fulbright DAI program. The article aims to stimulate reflections on the comprehensiveness in the educational process, presenting international perspectives that emphasize the importance of the school in the comprehensive

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mari Avelino Souza dos Santos, Colégio Pedro II

Mestranda em Práticas de Educação Básica pelo Colégio Pedro II, especialista em Ensino de Leitura e Produção Textual, pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), em Ensino de Língua Inglesa e Uso de Novas Tecnologias, pela Universidade Estácio de Sá, e em Orientação Educacional, pela Faculdade Internacional Signorelli. Professora e Orientadora Educacional na SEEDUC-RJ.

Rogerio da Costa Neves, Colégio Pedro II

Possui graduação em Letras Inglês e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)(1989) e mestrado em TESOL pela University of Pennsylvania (2000), doutor pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem tendo tido como orientadora Maria Antonieta Alba Celani. Professor Titular efetivo do Colégio Pedro II. Professor do Mestrado Profissional em Educação Básica do Colégio Pedro II (MPPEB)(PROPGPEC), . Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos da complexidade, formação de professores, livro didático, ensino de leitura, ensino de leitura em língua estrangeira (inglês), leitura e metacognição

References

LAHON, S. Role of Holistic Education on Students' Optimum Possible Development. Social Science Journal of Gurgaon College, Volume IV, 2012. Disponível em: https://gargaoncollege.ac.in/pdf/publications/1/pub_more/52.pdf. Acesso em: 19 out 2022.

MAHMOUDI, S., JAFARI, E., NASRABADI, H. A., & LIAGHATDAR, M. J. Holistic education: An approach for the 21st century. International Education Studies, 5(2), 178-186, 2012.

MILLER, J. Holistic learning and spirituality in education: Breaking new ground. State University of New York Press, 2005.

MILLER, J. P. Caring for new life: Essays on holistic education. Brandon, VT: Foundation for Educational Renewal, 2000.

MILLER, J. P. Chapter 13 of Holistic Education in South America, Bhutan, and the Asia Pacific Network in holistic education, 2013.

Disponível em: https://her.journals.publicknowledgeproject.org/index.php/her/article/view/1210/1108 Acesso em: 14 nov 2022.

MILLER, J. P. The Holistic Curriculum. 3rd ed. University of Toronto Press, 2019.

Miseliunaite, B., Kliziene, I., & Cibulskas, G. Can Holistic Education Solve the World’s Problems: A Systematic Literature Review. Sustainability, 14, 9737, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su14159737. Acesso em: 20 nov 2022.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2nd ed. São Paulo : Cortez; Brasília, DF : UNESCO, 2000.

MORIN, E. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo/Brasília: Cortez/Unesco, 2003.

MORIN, E. Educação planetária: conferência na Universidade São Marcos, São Paulo, Brasil, 2005.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3rd ed. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, E. Ensinar a Viver: Manifesto para mudar a educação. 1st ed. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015.

MORIN, E; CIURANA, E.R.; MOTTA, R.D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo/Brasília: Cortez/Unesco, 2003.

MORIN, E; LE MOIGE, J. A Inteligência da complexidade. São Paulo: Petrópolis, 2000.

WALLON, H. As origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole, 1989.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70. 1995.

WALLON, H. As Origens do Caráter da Criança. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.

WITMER, J. M. Pathways to personal growth. Developing a sense of worth and competence in a holistic education approach. ERIC Clearing ouse.

Published

2024-12-16

How to Cite

dos Santos, M. A. S., & Neves, R. da C. (2024). HOLISTIC EDUCATION AND WHOLE PERSON IN THE SCHOOL FORMATION PROCESS: a perspective from educators participating in the Fulbright Distinguished Awards in Teaching - DAI Program. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 403–421. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.16353