RELIGIOSITY, DISCIPLINE AND CONTROL IN SPACES OF FORMAL EDUCATION

the production of docility of bodies by the school achitecture

Authors

  • Victória Louise de Paula Santos Carminatti Universidade Federal da Fronteira Sul https://orcid.org/0000-0002-6829-5672
  • Patrícia Gräff Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Camila Caracelli Scherma Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14425

Keywords:

Espaço Escolar. Arquitetura Escolar. Disciplinamento. Controle. Políticas Educacionais.

Abstract

From the analysis of the achitecture of school space, this paper seeks to problematize discipline and religion as stratagies of control over students who are part of public institutions of Basic Education e Higher Education. Therefore, through photographies of five formal education institutions, we researched school spaces and we built, in dialogue with authors who study school, religiosity, disciplinary and discoursive power, understandings about the production of docility over the body and life of students. Through the images, we find spaces designed to exercise limits, rules of conduct, hierarchy and excessive surveillance. In these institutions, we are faced with verbal and non-verbal discourses that help in the maintanance of order of things and the silencing of subjectivities. We realize that the useful and obedient body that disciplinary power produces is very similiar to the efficient and resilient individual tha economicl globalization encourages today. In conclusion, we understand that school institution has difficulties in moving away from the religious specificity that created it, currently having religious interests defended in the educational agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victória Louise de Paula Santos Carminatti, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, pela Universidade Federal da Fronteira Sul. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Fronteira Sul. E-mail de contato: carminattii.victoria@gmail.com 

Patrícia Gräff, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Federal da Fronteira Sul. E-mail de contato: patricia.graff@uffs.edu.br

Camila Caracelli Scherma, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Graduada em Letras - Português e Inglês, pela Universidade Anhanguera de São Paulo. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Federal da Fronteira Sul. E-mail de contato: camila.scherma@uffs.edu.br

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 16 ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução: Aurora Fornoni Bernardini, José Pereira Júnior et al. 6. ed. São Paulo: Hucitec Editora, 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 21 nov. 2021.

BRASIL. Governo Federal. Sobre o GCI. [S.l.], 10 nov. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/secretariageral/pt-br/moderniza-brasil/eixos-do-moderniza-brasil/ambiente-de-negocios-prospero/gci/sobre-o-gci. Acesso em: 26 maio 2022.

BROWN, Wendy. A esfera pessoal e protegida deve ser expandida. In: BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo. Tradução: Mario A. Marino, Eduardo Altheman C. Santos. São Paulo: Editora Filosófica Politeia, 2019. p. 109-150.

CARMINATTI, Victória Louise de Paula Santos; GRÄFF, Patrícia. Instituições contemporâneas de educação formal: uma análise da arquitetura escolar. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 1113-1138, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/54599. Acesso em: 09 set. 2021.

COLETTA, Ricardo Della; SALDAÑA, Paulo; VARGAS, Mateus. Milton Ribeiro é exonerado após suspeitas de corrupção com balcão de negócios do MEC. Folha de São Paulo, São Paulo, 28 mar. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2022/03/bolsonaro-deve-afastar-milton-ribeiro-do-ministerio-da-educacao.shtml. Acesso em: 09 maio 2022.

COMENIUS. Didática Magna. Tradução Ivone Castilho Benedetti. 4. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.

ESCOLANO, A. A arquitetura como programa. In: FRAGO, A. V.; ESCOLANO, A. Currículo, espaço e subjetividade: arquitetura como programa. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 26-47.

FERARREZI JR., Celso. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. In: GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p. 81-101.

GERALDI, João Wanderley. Texto: um problema para o exercício da capatazia. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 153-161, 1990. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/16144. Acesso em: 03 jun. 2022.

MORAIS, Edson Elias de. A religião como dispositivo de biopoder: relações de poder no cristianismo contemporâneo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PRÁTICAS RELIGIOSAS NO MUNDO CONTEMPORÂNEO (LERR/UEL), v. 4, 2017, Londrina, PR. Anais do LERR – Laboratório de Estudos sobre Religiões e Religiosidades. Londrina: UEL, 2017. p. 72-83. Disponível em: http://www.uel.br/laboratorios/religiosidade/anais/index.php/2017/SIPRMC/paper/viewFile/115/86. Acesso em 03 jan. 2022.

OPAS. Histórico da pandemia de COVID-19. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 06 maio 2022.

PONZIO, Augusto. Procurando uma palavra outra. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

RECIO, Carlos Mario. Escuela, espacio y cuerpo. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, v. 21, n. 54, p. 127-139, 2009. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9783. Acesso em 11 mar. 2022.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

WORLD ECONOMIC FORUM. The Global Competitiveness Report 2019. The Global Competitiveness Report and Benchmarking Network.

Published

2023-04-10

How to Cite

de Paula Santos Carminatti, V. L., Gräff, P., & Caracelli Scherma, C. (2023). RELIGIOSITY, DISCIPLINE AND CONTROL IN SPACES OF FORMAL EDUCATION: the production of docility of bodies by the school achitecture. Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 287–314. https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14425