Art-mediated educational interventions to raise socio-environmental awareness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16560

Keywords:

Socio-environmental education, Art education, Action research, Cultural animation, Biological sciences

Abstract

This study, carried out in the form of action research, aimed to analyze the potential of pedagogical interventions mediated by art as a way of raising socio-environmental awareness. Based on two different but complementary points of view, interviews and practical workshops were held with cultural animators from the Recife Education Department's Cultural Animation Program and students from the Environmental Education subject of the Biological Sciences undergraduate course at the University of Pernambuco. The results of this study showed that art has an enormous potential in promoting socio-environmental awareness, but fulfilling such potential needs an investment in the artistic training of students in the environmental field and in the socio-environmental training of cultural animators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josymar Cleiton Pereira de Barros, Universidade de Pernambuco (UPE)

Bacharel em Turismo (Faculdade Santa Helena), especialista em Planejamento e Desenvolvimento Sustentável (Centro Universitário UNIFAFIRE), mestrando do Programa de Pós Graduação em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável da Universidade de Pernambuco. E-mail: josymar.cleiton@upe.br

Ana Paula Abrahamian de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Bacharel em Pedagogia (UFPE), mestre em Educação (UFPE), doutora em Educação (UFPE), Professora Adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco. E-mail: anapaula.souza@ufrpe.br

Mariana Guenther, Universidade de Pernambuco (UPE)

Bacharel em Ciências Biológicas – Ecologia (UFRJ), mestre em Ecologia (UFRJ), doutora em Oceanografia (USP), Professora Associada e Livre Docente da Universidade de Pernambuco e docente permanente do Programa de Pós Graduação em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável da Universidade de Pernambuco. E-mail: mariana.guenther@upe.br

References

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão. Arte/Educação como mediação cultural e social. São Paulo: UNESP, 2009.

FERREIRA, Sueli. O ensino de artes: construindo caminhos. Campinas: Papirus, 2001.

GUENTHER, Mariana. Oficinas de educação ambiental: ações locais, efeitos globais. Recife: EDUPE, 2021.

GUENTHER, Mariana. Educação ambiental no ensino superior: um relato de experiências. Recife: EDUPE, 2019.

VELOSO, Reginaldo. Juventude em movimento, um projeto para a vida. Recife: Prefeitura da Cidade do Recife, 2020.

Published

2024-07-30

How to Cite

Pereira de Barros, J. C., Abrahamian de Souza, A. P., & Guenther, M. (2024). Art-mediated educational interventions to raise socio-environmental awareness. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(1), 1–22. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16560