SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE AND INCLUSIVE PRACTICES AT A COUNTRY SCHOOL IN BAIXADA FLUMINENSE IN RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.17414Keywords:
Special education, Education of/in the countryside, Individualized educational planning, Continuing educationAbstract
Special education from an inclusive perspective presents specificities regarding the work to be developed, especially when we deal with the school inclusion of students with disabilities in rural schools. Therefore, the objective of this study is to analyze the possibilities of articulating Specialized Educational Assistance for the development of inclusive pedagogical practices in elementary education, in a school in the countryside of Baixada Fluminense in Rio de Janeiro, through the reflective report of the experience of a teacher specializing in special education. With this analysis, we intend to highlight paths and possibilities for inclusive actions and practices aimed at students with disabilities in these institutions. Thus, this study, structured through the methodological approach of qualitative exploratory research, and developed based on the analysis of an experience report, revealed that the collaborative elaboration of individualized educational planning between teachers and the continued training of teachers are necessary supports to enable the development and learning of students with disabilities included in these teaching spaces.
Downloads
References
AMORIM, Cassiano Caon; ANTUNES, Katiuscia Vargas; SANTIAGO, Mylene Cristina. Inclusão no ensino superior: um processo em pauta na universidade federal de Juiz de Fora (UFJF). DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, v. 21, p. 334-348, 2019.
ANJOS, Christiano Félix dos; JESUS, Denise Meyrelles de; ANJOS, Claudiana Raymundo dos. Interfaces Educação Especial e Educação do/no campo: censo educacional em tela. In: Educação Especial e Educação do/no Campo: sujeitos, movimentos e interfaces/ Washington César Shoiti Nozu (org). 1ª ed. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial. Ministério da Educação. Secretaria de
Educação Especial. MEC/SEESP, Brasília, 1994.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 24 de maio 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 9 abr. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012002.pdf. Acesso em: 14 jun. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 29 abr. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2008/rceb002_08.pdf. Acesso em: 14 jun. 2024.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva.
Brasília. MEC/SECADI, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 13 de abril 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 14 jun. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 20 abr. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13409.htm#art1 Acesso em: 14 jun. 2024.
BRASIL. Lei nº 14.723, de 13 de novembro de 2023. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre o programa especial para o acesso às instituições federais de ensino superior e de ensino técnico de nível médio. Brasília, DF, 2023.
CAIADO, Katia Regina Moreno; MELETTI, Silvia. Márcia. Ferreira. Educação Especial na Educação do Campo: 20 anos de silêncio no GT 15. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v.17 p. 93-104 mai./ago., edição especial, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/fTzh4pXQtgcNGxwPqbZBcwk/ Acesso em: 30 maio 2024.
CAIADO, Katia Regina Moreno; GONÇALVES, Taísa Graciela Gomes Liduenha. Educação Especial em escolas do campo: análise de um município do estado de São Paulo. Revista HISTEDBR On-Line, v. 13, n. 50, 2013, p. 179-193. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/ article/view/5481 Acesso em: 30 maio 2024.
CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. KOLLING, E. J.; CERIOLI, P. R. CALDART, R. S. (Org.) Educação do Campo: Identidades e políticas públicas. Coleção Por Uma Educação do Campo, n.º 4. Brasília, DF, 2002.
CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção de um projeto político e pedagógico da Educação do Campo. In. MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A (Org.). Educação do Campo: contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”. Brasília, 2005.
CAMPOS, Erica Costa Vliese Zichtl. Diálogos entre o currículo e o planejamento educacional individualizado (PEI) na escolarização de alunos com deficiência intelectual. 172f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. UFRRJ, 2016.
CARDOSO, Alessandra Andrade; DAMASCENO, Allan Rocha. Interface Educação Especial e Educação do/no campo: culturas, políticas e práticas. de deficiência:
procedimentos metodológicos. In: RODRIGUES, O. M. P. R.; CAPELLINI, V. L. M. F. (orgs). Práticas inclusivas: fazendo a diferença. RJ: Walk Editora, 2014.
DINIZ, Debora; BARBOSA, Lívia; SANTOS, Wederson Rufino. Deficiência, Direitos Humanos e Justiça. Revista internacional de Direitos Humanos, v. 6, n. 11, p. 65-77, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sur/a/fPMZfn9hbJYM7SzN9bwzysb/ Acesso em: 30 mai. 2024.
FILHO, Daniel Mendes da Silva; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Acessibilidade nas escolas como uma questão de direitos humanos. Revista Educação Especial, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/29387 Acesso em: 30 mai. 2024.
Gil, Antônio Carlos (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GLAT, Rosana. PLETSCH, Márcia Denise. (org.) Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. RJ: EdUERJ, 2013.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil – dos primórdios ao inicio do século XXI. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2004.
KASSAR. Mônica de Carvalho Magalhães. Configuração da Educação Especial no contexto da Política de Educação Inclusiva no Brasil. Journal of Research in Special Educational Needsv. 16, p. 172-173, 2016. Disponível em: https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-3802.1_12241 Acesso em: 30 mai. 2024.
KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; REBELO, Andressa Santos; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari. de. Embates e disputas na política nacional de Educação Especial brasileira. Educação e Pesquisa, v. 45, p. 1-19, 2019.
KLEIN, Rejane Ramos; LOCKMAN, Kamila. A Educação Especial e a Educação Inclusiva nos cursos de Licenciatura em Educação do/no campo/RS: presenças, ausências e silenciamentos. In: NOZU, Washington César Shoiti (org). Educação Especial e Educação do/no Campo: sujeitos, movimentos e interfaces. 1. ed. Campos dos Goytacazes, RJ Encontrografia Editora, 2023.
LEITE, Lúcia Pereira; CARDOSO, Hugo Ferrari; OLIVEIRA, Taize. Escala Intercultural de Concepções de Deficiência: Construção e Estudos Psicométricos. Revista Brasileira de Educação Especial, V. 27, P. 573-588, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/RHhdct7JHSgCz8gnJBTRn3v/
Acesso em: 30 maio 2024.
LIB NEO, José Carlos. Didática. 2ª ed. Editora Cortez. 2013.
MARIN, Márcia. BRAUN, Patrícia. Ensino colaborativo como prática de inclusão escolar. In: GLAT, R. e PLETSCH, M. D. Estratégias educacionais diferenciadas: para alunos com necessidades especiais. RJ: EdUERJ, 2013.
MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. 6ed. São Paulo: Cortez, 2005.
NOZU, Washington Cesar Shoiti, ICASATTI, Albert Vinicius, BRUNO, Marilda Moraes Garcia. (2017). Educação inclusiva enquanto um direito humano. Inclusão Social, 11(1).
NOZU, Washington Cesar Shoiti. Interfaceando Educação Especial e Educação do/no campo à guisa da apresentação. NOZU, Washington César Shoiti (org). In: Educação Especial e Educação do/no Campo: sujeitos, movimentos e interfaces 1ª ed. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2023.
OLIVEIRA, Esther Aparecida Pantoja de Freitas; GONÇALVES, Taisa Grasiela Gomes Liduenha; CAVALCANTE, Juliana Vechetti Mantovani. Matrículas de alunos da educação especial em escolas de assentamento em Minas Gerais. NOZU, Washington César Shoiti (org.). In: Educação Especial e Educação do/no Campo: sujeitos, movimentos e interfaces. 1ª ed. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2023.
PEREIRA, Juliano Bicker; VIEIRA, Alexandro Braga. B; SILVA, Isalém Angelo Vieira da; MEDEIROS, Ricardo Tavares de. Formação inicial de professores na Licenciatura em Educação do/no campo da UFES e os pressupostos da Educação Especial em uma perspectiva inclusiva. In: NOZU, Washington César Shoiti (org). Educação Especial e Educação do/no Campo: sujeitos, movimentos e interfaces 1ª ed. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2023.
PLETSCH, Márcia Denise. Repensando a inclusão escolar: diretrizes políticas, práticas curriculares e deficiência intelectual. Editoras NAU & EDUR, Rio de Janeiro, 2014.
PLETSCH, Márcia Denise. O que há de especial na Educação Especial Brasileira? Momento Diálogos em Educação, v. 29, n. 1, p.1-15, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14295/momento.v29i1.9357. Acesso em: 30 mai. 2024.
PLETSCH, Márcia Denise; SOUZA, Flávia Faissal de souza. Educação comum ou especial? Análise das diretrizes políticas de educação especial brasileiras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. esp. 2, p. 1286-1306, maio 2021. e-ISSN: 1982-5587.
REDIG, Annie Gomes. Ressignificando a Educação Especial no contexto da educação inclusiva: a visão de professores especialistas. 184f. Dissertação (mestrado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2010.
RIBEIRO, Eduardo Adão; REBELO, Andressa Santos. (Des)caminhos da inclusão escolar de camponeses público-alvo da Educação Especial: um olhar a partir dos indicadores educacionais. NOZU, Washington César Shoiti Nozu (org). In: Educação Especial e Educação do/no Campo: sujeitos, movimentos e interfaces. 1ª ed. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2023.
RODRIGUES, David. Questões preliminares sobre o desenvolvimento de políticas de Educação inclusiva. Inclusão: Revista da educação especial, v. 4, n.1, p. 33-40, jan./jun. 2008. Disponível em: portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/revinclusao5.pdf Acesso em: 30 maio 2024.
SOUZA, Sandra Regina Casari de. Educação no campo e a escolarização de pessoas com deficiência: uma análise dos indicadores sociais no Paraná Universidade Estadual de Londrina. Dissertação (Mestrado). Londrina, 2012.
UNESCO. Declaração de Salamanca sobre Princípios, Política e Prática na Área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca, Espanha, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.