SCIENTIFIC METHODOLOGY IN HIGHER EDUCATION:
a mapping of scientific production in the Digital Library of Theses and Dissertations (DLTD); CAPES Catalog and Directory Of Open Access Journal (DOAJ)
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.13928Keywords:
Scientific Methodology, University education, knowledge productionAbstract
At graduation, the discipline of Scientific Methodology is the first contact with the world of research for the vast majority of academics. Discussing scientific methodology is caring about the process of producing knowledge and developing students in the face of this new challenge in graduation. The discipline of Scientific Methodology points out the paths to be followed for the construction of the research. The present work aims to carry out a mapping of the literature produced on scientific methodology in undergraduate courses. Among the specific objectives are: To list the educational institutions; indicate the geographical distribution of scientific production and describe the thematic approaches using keywords. The present study is characterized by state of the art, as a bibliographic mapping was carried out in order to build a picture of the scientific production published in the Theses and Dissertations Library (BDTD), CAPES Catalog and the Directory Of Open Access Journal (DOAJ) on Scientific Methodology in Higher Education. Initially, a total of 99 documents was found and after filtering the texts, 13 documents were selected: 1 thesis; 6 dissertations and 6 articles that composed the final corpus of analysis. Among the main results is the southern region with the highest number of publications. Regarding the topics addressed, there are studies carried out on the implementation of the Scientific Methodology discipline in the EAD format for on-site courses.
Downloads
References
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
CRUZ, J. A. S.; BIZELLI, J. L. Docência Para O Ensino Superior: Inovação, Informação E Construção Do Conhecimento Na Era Digital. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 79, 2015. Disponível em: https://brajets.com/index.php/brajets/article/view/227. Acesso em: 16 out.
FERREIRA, N. S. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p.257-272, ago. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857pdf. Acesso em: 26 jun.2021.
MAIA, R. T. A importância da disciplina de metodologia científica no desenvolvimento de produções acadêmicas de qualidade no nível superior. Revista Urutágua, Maringá, PR, n. 14, jan./fev./mar. 2008. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/014/14maia.PDF. Acesso em: 18 ago. 2021.
MATTAR, J. Metodologia científica na era digital. 4. ed. São Paulo: Saraiva.
MIGUÉIS, Ana et al. A importância das palavras-chave dos artigos científicos da área das Ciências Farmacêuticas, depositados no Estudo Geral: estudo comparativo com os termos atribuídos na MEDLINE. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 4, n. 2, Ed. esp., p. 112-125, jul./dez. 2013. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/53240. Acesso em: 20 nov. 2021.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
MOURA, J. dos S. et al. Metodologia, O Que É Isso? a Importância da Disciplina Metodologia Cientifica na Formação Acadêmica do Aluno de Graduação. In: Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, 8., 2015, Sergipe. Anais[...]. Sergipe: Universidade Tiradentes, 2015. p. 01-12. Disponível em: file:///E:/Documentos/Downloads/1603-5492-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 18 set.2021.
OLIVEIRA, T. A. B; VALENÇA, K. F. P. A IMPORTÂNCIA DA METODOLOGIA CIENTÍFICA PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR. In: Seminario internacional sobre formação docente, 5., 2015, Paraná. Anais[...]. Paraná: PUCPR, 2015. p 01-11.Disponivel em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17807_10482.pdf. Acesso em: 29 set. 2021.
SANTOS, F. M. T. dos; GRECA, I. M. Metodologias de pesquisa no ensino de ciências na América Latina: como pesquisamos na década de 2000. Ciência & Educação (Bauru), [s. l.], v. 19, n. 1, p. 15–33, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/6xvksKMyjXShZHNTqGyt6LF/?lang=pt. Acesso: 20 out. 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.