THE ACT OF DRAWING AS AN ACTION FOR AESTHETIC REVOLUTION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.14251

Palabras clave:

ENVIRONMENTAL EDUCATION, AESTHETIC, AESTHETIC REVOLUTION, SKETCHING, COMICS

Resumen

This article presents the act of drawing (or sketching) as a potential tool for the Aesthetic Revolution and Environmental Education, based on the thinking of authors such as Jacques Rancière (2009, 2013, 2018), Pablo René Estévez (2004), Augusto Boal (2009), Paulo Freire (1998, 2011), Jiddu Krishnamurti (1967), Ailton Krenak (2020) and Félix Guattari (1990). Result of a research project and an online course taught during the pandemic, it presents a simplified method of learning (with follow-up or self-taught) of drawing, enabling the rescue and discoveries of artistic, creative potential and conscience of the self, of class and the world, through observation and connection with people, objects and nature.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Wagner Valente dos Passos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

Cartunista, doutor em Educação Ambiental (FURG/PPGEA) e administrador (IFSul/Câmpus Pelotas)

Citas

Ailton Krenak fala dos Huni Kui e do Nixi Pae. Criação e edição: Elisa Mendes. Rio de Janeiro: SELVAGEM ciclo de estudos sobre a vida, 2019. Disponível em < https://youtu.be/7WcPaU9A3C4 > (5min59s)

BADIOU, Alain. Em busca do real perdido. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BOAL, Augusto. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2006.

CHINEM, Rivaldo. Jornalismo de guerrilha: a imprensa alternativa brasileira da ditadura à internet. São Paulo: Disal, 2004.

CHOMSKY, Noam. Mídia: propaganda política e manipulação. São Paulo: editora WMF Martins Fontes, 2013.

DARDOT, Pierre. LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ESTÉVEZ, Pablo René. La revolución estética en la educación. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2004

FERNANDES, Idilia; LIPPO, Humberto. A produção social de uma estética padronizada. In: FERNANDES, Idilia. PRATES, Jane Cruz. Diversidade e estética em Marx e Engels. Campinas: Papel Social, p. 23 – 50, 2016.

FERNANDES, Idilia.; PRATES, Jane Cruz. Diversidade e estética em Marx e Engels. Campinas: Papel Social, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Papirus. 1990.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.

KOCH, Tereza. Aquarela e seus segredos. Curitiba: Olhar Brasileiro, 2006.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

KRISHNAMURTI, Jiddu. A cultura e o problema humano. São Paulo: Cultrix, 1967.

MARTINELLI, Maria Lúcia. Prefácio. In: FERNANDES, Idilia. PRATES, Jane Cruz (Orgs.). Diversidade e estética em Marx e Engels. Campinas: Papel Social, p. 13-15, 2016.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

PASSOS, Wagner Valente dos. Revolução estética e educação ambiental: uma proposta de oposição ao fetichismo, à alienação e à ideologia capitalista. Tese (Doutorado em Educação Ambiental). Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Universidade Federal do Rio Grande - FURG: Rio Grande, 2018. Disponível em < https://argo.furg.br/?BDTD11999 >. Acesso em: 12 de jun. 2020.

PASSOS, Wagner Valente dos. Viaje pela Mata: projeção holográfica de arte indígena Huni Kuin e de outros povos originários como proposta de experienciação de reconexão do ser humano como ser da natureza. São Leopoldo: Casa Leiria, 2020. Disponível em < http://www.guaritadigital.com.br/casaleiria/acervo/cienciassociais/viisiddpp/865/index.html > . Acesso em: 17 de dez. 2021.

PIYASENA, Sam. PHILP, Beverly. Desenhe!: curso de desenho dinâmico para qualquer um com papel e lápis a mão. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

RANCIÈRE, Jacques. A revolução estética e seus resultados. New Left Review, NLR 14, 2002. In: Projeto Revoluções. São Paulo: Instituto de Tecnologia Social - ITS BRASIL, Secretaria Nacional de Direitos Humanos da Presidência da República, SESC-SP, Boitempo Editorial, 2011. Disponível em < http://www.revolucoes.org.br/v1/sites/default/files/a_revolucao_estetica_jacques_ranciere.pdf >. Acesso em 20 de mai. 2018.

RANCIÉRE, Jacques. Partilha do sensível, 2ª edição. Rio de Janeiro: Editora 34, 2009a.

RANCIÉRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34. 2009b.

RANCIÉRE, Jacques. AISTHESIS – Escenas del régimen estético del arte, Bordes Manantial, Buenos Aires, 2013.

SATO, Michèle. Clusters da Educação Ambiental: do eu isolado ao nós coletivo. In: SATO, Michèle. GOMES, Giselly. SILVA, Regina. Escola, Comunidade e Educação Ambiental: reinventando sonhos, construindo esperanças. Cuiabá: Gráfica Print, 2013.

SONHEIM, Carla. Laboratório de desenho para artistas de técnica mista: 52 exercícios criativos para desenhar com diversão!. São Paulo: Ambiente & Costumes, 2010.

THORSPECKEN, Thomas. Guia completo de técnicas de desenho urbano. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

ZUGLIANI, Jorge Otávio (Jozz). O circo de Lucca. São Paulo: Devir, 2007.

Publicado

2022-08-03

Cómo citar

Valente dos Passos, W. (2022). THE ACT OF DRAWING AS AN ACTION FOR AESTHETIC REVOLUTION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 27(1), 1–28. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.14251

Número

Sección

Educación Estético-Ambiental (EEA): fundamentos, saberes y práctica