sustainable development in higher education institutions

a case study in agronomy`s courses in two universities in Paraná State

Autores/as

  • Ceyça Lia Palerosi Borges Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Laranjeiras do Sul
  • Letícia da Costa e Silva Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Laranjeiras do Sul
  • Irene Carniatto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.13608

Palabras clave:

higher education, sustainable development, environmentalization, institutional documentos, teacher staff

Resumen

this article aims to understand how the environmental is being communicated by institutions and managers in the agronomy courses of two universities situated in the south of Brazil. therefore, it was combined results of a documental research with the data of eight semistructure interview with profesors of the two institutions. it was verified that the first university insert institutionally the sustainability and possess teachers more oriented to this development model. the second presents environmental elements in a more discreet way in its documents and have divergences about the way sustainability is inserted in the agronomy course. it is observed that the power disputes in teacher staff is what defines the environmentalization degree of a course and university in a medium and long term.

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Biografía del autor/a

Ceyça Lia Palerosi Borges, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Laranjeiras do Sul

Docente da Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Laranjeiras do Sul - UFFS. Doutora em Desenvolvimento Rural Sustentável pela Unioeste. Áreas de interesse de pesquisa: Educação ambiental, ambientalização curricular e Sustentabilidade no Ensino Superior

Letícia da Costa e Silva, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Laranjeiras do Sul

Pós-doutoranda no Programa de Pós-graduação em Agroecologia e desenvolvimento Rural Sustentável da UFFS/Campus Laranjeiras do Sul. Doutora em meio Ambiente e Desenvolvimento pelo PPGMADE/UFPR. Áreas de interesse de pesquisa: desenvolvimento rural, agroecologia, administração rural, gestão/práticas administrativas da agricultura familiar, racionalidades em organizações rurais e interdisciplinaridade.

Irene Carniatto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Pesquisadora do Fórum Brasileiro de Mudanças Climáticas (FBMC). Coordenadora do Centro de Ensino, Pesquisa e Extensão em Proteção e Desastres - CEPED UNIOESTE. Docente do Programa de Doutorado e Mestrado em Desenvolvimento Rural Sustentável - Unioeste. Coordenadora do Laboratório de Estudos em Bacia Hidrográfica e Educação Ambiental - LABHEA - Unioeste.

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Publicado

2022-08-03

Cómo citar

Palerosi Borges, C. L. ., da Costa e Silva, L., & Carniatto, I. (2022). sustainable development in higher education institutions: a case study in agronomy`s courses in two universities in Paraná State. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 27(1), 1–31. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.13608