Environmental And Heritage Education: Meanings Of Educational Actions Constructed By Experiences In A Museum

Authors

  • Sindiany Suelen Caduda dos Santos
  • Rosemeri Melo e Souza

Keywords:

Educação Ambiental, Educação Patrimonial, Museu de Arqueologia de Xingó, Ação Educativa

Abstract

Environmental Education, through Heritage Education, stimulates experiences that can constitute the basis for environmental preservation by rescuing stories of cultures which were part of the dynamics of nature that permeated past generations marked by unique historical and cultural aspects. This paper aims at discussing the meanings brought by the subproject "The Max (Museum of Archaeology Xingó) in Pedagogical Practices" to the school community. The methodology consisted of the following stages, which were developed in action-research: Sensitization, Pedagogical Experience and Culmination. Such actions must be part of the actors’ reality in the school community in order to establish a continuous dialogue in a process of knowledge systematization towards the construction of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sindiany Suelen Caduda dos Santos

Graduada em Ciencias Biológicas pela Universidade Federal de Sergipe; Mestranda em Desenvolvimento e Meio Ambiente PRODEMA/UFS (Bolsista DAAD); pesquisadora do grupo de pesquisa em Geoecologia e Planejamento Territorial - GEOPLAN/UFS e Revisora Pedagógica do Curso de Pós Graduação à Distância Gestão de Organização Pública de Saúde , da Universidade Federal de Sergipe, CESAD/UFS.

Rosemeri Melo e Souza

Professora Associada do Departamento de Geografia da UFS. Pós-Doutora em Geografia Física (Biogeografia) pela The University of Queensland, Austrália. Doutora em Desenvolvimento Sustentável (UnB), com estágio de doutoramento em Geografia Física e Ordenamento Territorial na Universidde de Lisboa, Portugal. É Membro da ASCI, Pesquisadora FAPITEC(SE), Avaliadora Externa (FFLCH/USP) e Membro do Conselho Editorial da Editora da UFS (EDUFS/SE) e Editora Horizonte (SP). Orienta pesquisas de IC, TCC, Especialização, Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado, tanto na graduação quanto, como membro permanente, nos Programas de Pós-Graduação em Geografia (NPGEO) e em Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA) da UFS, do qual foi coordenadora (2005-2008). Lidera o Grupo de Pesquisas em Geoecologia e Planejamento Territorial (GEOPLAN/CNPq). Atua em Geografia Física/Biogeografia, nos temas: Fitoindicação, Paisagem e Dinâmica Ambiental e Planejamento Territorial.

Published

2011-12-13

How to Cite

dos Santos, S. S. C., & Souza, R. M. e. (2011). Environmental And Heritage Education: Meanings Of Educational Actions Constructed By Experiences In A Museum. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 16(1), 79–98. Retrieved from https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1882

Issue

Section

Artigos