School Basin: participatory action research as a methodological strategy

pesquisa-ação participativa como estratégia metodológica

Authors

  • Luciana Pardinho Santos Caetano Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hídricos – ProfÁgua/ UNIR Ji-Paraná https://orcid.org/0000-0003-0550-0453
  • Nubia Caramello Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá e Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hidricos, UNIR, Ji-Paraná, RO, Brasil.
  • Patrícia Soares de Maria de Medeiros Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e Gestão e Regulação dos Recursos Hídricos pelo ProfÁgua - UNIR https://orcid.org/0000-0001-6245-6108

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16197

Keywords:

Environmental Education,, Water resources, Elective school subject, River Jaru.

Abstract

Environmental Education is a valuable tool for mobilizing, integrating and facilitating effective actions in favor of water resources. The objective of this study is to socialize the fulfillment of the elective curricular component entitled “School basin: integrated analysis of water resources”, through an educational product and experimental application at E.E.E.F.M. Plácido de Castro in the municipality of Jaru - RO. The research was based on a qualitative approach, aligned with participatory action research. The study in question fulfilled the objectives of action research, as it contributed to strengthening EA, by mitigating the knowledge gaps identified in the study area, by expanding the dissemination of information and dialogues inherent to water management, by providing an educational product with methodological tools theoretical and practical, with an emphasis on water resources aligned with the goals of the Sustainable Development Goals and for enabling the validation of the methodological didactic approach with the target audience.

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Author Biographies

Luciana Pardinho Santos Caetano, Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hídricos – ProfÁgua/ UNIR Ji-Paraná

Mestre em Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hídricos – ProfÁgua da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Brasil, luh.pardinho@gmail.com.

Nubia Caramello, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá e Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hidricos, UNIR, Ji-Paraná, RO, Brasil.

Doutora em Geografia pela Universidade Autônoma de Barcelona - UAB/Cataluña, Espanha. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá e no Programa de Mestrado em Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hídricos – ProfÁgua da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Brasil, nubia.caramello@ifap.edu.br.

Patrícia Soares de Maria de Medeiros, Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e Gestão e Regulação dos Recursos Hídricos pelo ProfÁgua - UNIR

Doutora em Biologia Experimental. Docente no Programa de Mestrado em Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hídricos – ProfÁgua da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Brasil, patricia@unir.br.

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Published

2024-07-30

How to Cite

Caetano, L. P. S., Caramello, N., & Medeiros, P. S. de M. de. (2024). School Basin: participatory action research as a methodological strategy: pesquisa-ação participativa como estratégia metodológica . Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(1), 1–25. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16197