The role of children literature as a tool for reflection and search for solutions to environmental issues

Authors

  • Ellen Maria Pestili de Almeida
  • Patrícia Mariana Costa-Santana
  • Sandro Tonso

Keywords:

educação ambiental, literatura infantil, arte-educação, arte

Abstract

The growing concern with environmental issues has gone beyond the concept of school subject. In this context, Environmental Education fits into the school curriculum as an interdisciplinary theme; thus, it constitutes a form of reflection and of responsible change regarding human values and behavior. Art-Education has become a rich tool for reflection on people’s everyday life and environmental issues. Art is one of the most meaningful tools for an individual’s education; it is fundamental for learning and able to trigger creative processes since it goes beyond traditional ways of knowing and doing. Because literature is a kind of art, it fits into the context and is appropriate as a tool for Environmental Education. Therefore, this research has developed a dialogue with children literature as a tool for reflection, awareness and search for actions and solutions to environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellen Maria Pestili de Almeida

Médica Veterinária com atuação em Educação Ambiental, utilizando a arte (autoria e ilustração de livros) como ferramenta para a divulgação da conservação das espécies animais. Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual Paulista - Campus de Jaboticabal (1993), mestrado em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998), mestrado em Ciências Veterinárias - Universite de Montreal (2001) e doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Cursou Desenho e Pintura na École de Beaux Arts de St-Thomas dAqui, no Québec, Canadá.

Patrícia Mariana Costa-Santana

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Herminio Ometto de Araras (2005) e em Pedagogia pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson (2008). É pós graduada em Educação Ambiental, atuando em projetos educativos no âmbito formal. Atualmente é mestranda do programa de Pós Graduação em Tecnologia pela Universidade Estadual de Campinas.

Sandro Tonso

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (1986), mestrado em Geociências pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e doutorado em Geociências pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é professor pleno da Faculdade de Tecnologia da Universidade Estadual de Campinas, atuando em pesquisa, ensino e extensão na área da Educação Ambiental, Trabalhos Comunitários, Coletivos Educadores, Formação de Educadores Ambientais em parceria com variadas instituições governamentais, não-governamentais e comunidades da sociedade em geral.

Published

2011-01-31

How to Cite

Almeida, E. M. P. de, Costa-Santana, P. M., & Tonso, S. (2011). The role of children literature as a tool for reflection and search for solutions to environmental issues. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 15(1), 207–228. Retrieved from https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1095

Issue

Section

Artigos