Práticas educativas no contexto escolar e as manifestações dos princípios da educação ambiental

Authors

  • Ana do Carmo Goulart Gonçalves
  • Cleuza Maria Sobral Dias

Abstract

This paper aims at understanding how Environmental Education (EE) principles are expressed in an Elementary School teacher´s practice. The methodology used in this investigation is of the case-study type. The analysis was based on the interviews, notes taken in the study diary, and the teacher´s notes and reflections in her diary. While the information was analyzed, special attention was paid to the EE principles, expressed in the teacher´s practice: dialogue, care, and cooperation. Having this purpose in mind, theoretical support was found in Barcelos (2003), Carvalho (2002), Leff (2002), Reigota (2002), Tagliber (2004), etc. As a conclusion, we noticed that the meanings of these principles can be used to think the proposals for teacher education over if they are re-viewed in these spaces. After all, they end up influencing educational practices tha will, in turn, establish ways of being a teacher and ways of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana do Carmo Goulart Gonçalves

Professora Substituta do Departamento de Educação e Ciências do Comportamento (FURG) e Mestre em Educação Ambiental (FURG) – Coordenadora Pedagógica da Escola de Ensino Fundamental Jardim do Sol.

Mais informações: Currículo Lattes

Cleuza Maria Sobral Dias

Possui doutorado em Educação pela PUCRS. Realizou Estágio de Doutoramento na Universidade de Aveiro (Jan./Jul 2001). É Professora Adjunta III do Instituto de Educação da Fundação Universidade Federal do Rio Grande da FURG. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, na Linha de Pesquisa Educação Ambiental: ensino e formação de educadores. É Pró-Reitora de Graduação da FURG (Jan./2005 a Jan./2009).

Mais informações: Currículo Lattes

How to Cite

Gonçalves, A. do C. G., & Dias, C. M. S. (2009). Práticas educativas no contexto escolar e as manifestações dos princípios da educação ambiental. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 10(1). Retrieved from https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1082

Issue

Section

Artigos