Environmental education approaches of the second and third version of the Common Core National Curriculum

Authors

  • Mariana Ferreira Bittencourt Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Edinaldo Medeiros Carmo Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12737

Keywords:

National Common Core Curriculum. Sciences school curriculum. Environmental Education.

Abstract

This article aims to analyze the environmental education approach of the second and third version of the Common Core National Curriculum (BNCC) for the natural sciences area of the lower years of the elementary school. For this, a document analysis has been made to discuss different approaches of the environmental education in both versions. This study highlights the relevance of this topic, as it fosters the education of critical and participatory citizens. In addition, a critical environmental education meets the growing demands for improving the quality of life, conscious consumption and environmental protection. The research of these environmental education approaches in the BNCC shows reductionism and predominance of issues from ecological perspectives. Therefore, the research shows that little progress has been made to strengthen environmental education in the current sciences curriculum.

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Author Biographies

Mariana Ferreira Bittencourt , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Discente do curso de licenciatura em Ciências Biol´ógicas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

 

Edinaldo Medeiros Carmo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Licenciado em Ciências Biológicas pela UEFS, mestre em Educação UFBA e doutor em Educação pela UFF. É Professor Titular no Departamento de Ciências Naturais da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e atua como docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação desta universidade.

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Published

2021-08-20

How to Cite

Ferreira Bittencourt , M. ., & Medeiros Carmo, E. (2021). Environmental education approaches of the second and third version of the Common Core National Curriculum. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(2), 200–216. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12737