PHYSICAL EDUCATION AND INCLUSION: PAULO FREIRE’S CONTRIBUTIONS TO HUMANIZING TRAINING

CONTRIBUIÇÕES DE PAULO FREIRE PARA UMA FORMAÇÃO HUMANIZADORA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17728

Keywords:

Physical Education, Humanized Training, Sensitive Listening

Abstract

Developed from the experiences produced in a University Extension project called Adapted Physical Education Pedagogical Practices for People with Disabilities, linked to the Adapted Physical Education Laboratory of the Federal University of Espírito Santo-LAEFA/CEFD/UFES, it aims to reflect and discuss the ongoing training of teachers, mediated by a humanized perspective, and supported by sensitive listening, based on the actions that occur in the project. In the moments of pedagogical planning, the emerging/fundamental problematizations of this research were constituted by sensitive listening, we designed the methodological path followed, in the attempt of this case study to enable the description of actions, capture meanings and analyze interactions, without detaching them from the context in which that manifest themselves. The research subjects were made up of a coordinator (professor with a PhD); a teacher with a degree in Physical Education, four scholarship holders in the training process, coming from the Undergraduate course in Physical Education; four interns, also from the Physical Education Degree; two master's students and three doctoral students, who systematized the planning collectively in meetings. We concluded that ongoing training, guided by humanizing, democratic, critical, ethical, aesthetic and loving principles, encourages the protagonism of those involved, thus favoring the promotion of pedagogical practices inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flaviane Lopes Siqueira Salles, UFES- ES

Doutoranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes-Brasil, orcid id:0000-0001-82039328. Membro do Laboratório de Educação Física Adaptada-Laefa/Ufes e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física na perspectiva inclusiva/Nepefi. E-mail de contato: flsalles25@gmail.com. País: Brasil.

Fabiana Zanol de Araújo, Universidade Federal do Espírito Santo -Ufes

Doutoranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes-Brasil, orcid id:0000-0002-6260-8228. Membro do Laboratório de Educação Física Adaptada-Laefa/Ufes e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física na perspectiva inclusiva/Nepefi. E-mail de contato: f.zanol4@gmail.com. País: Brasil.

Maria das Graças Carvalho Silva de Sá, Universidade Federal do Espírito Santo -Ufes

Pós-Doutora e Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos – UEFSCAR e Doutora em Educação Educação/Diversidade Humana pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes-Brasil, orcid id:0000-0003-3460-7268. Coordenadora do Laboratório de Educação Física Adaptada-Laefa/Ufes e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física na perspectiva inclusiva/Nepefi. E-mail de contato: mgracasilvasa@gmail.com. País: Brasil.

References

BARBIER, Renè. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.

BARBIER, René. Abordagem Transversal nas Ciências Humanas e em Educação: Mudança Paradigmática e Pesquisa-Ação. Conferência. Tradução em português da Profª. Drª. Hélène Leblanc – Faculdade de Educação/UnB Transcrição do audiovisual em português da Profª. Dra. Rita Carolina Vereza Bruzzi. Universidade de Brasília - UnB / Faculdade de Educação - FE, Brasília-DF, 2000.

COIMBRA, Camila Lima. Os Modelos de Formação de Professores/as da Educação Básica: quem formamos?. Educ. Real. [online]. 2020, vol.45, n.1. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432020000100604&lng=pt&nrm=iso. Epub 12-Fev-2020. ISSN 2175-6236. Acesso em 20 març.2024.

DARIDO, Suraya Cristina. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física . Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 1, p. 61–80, 2004. DOI: 10.1590/S1807-55092004000100006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16551. Acesso em: 30 jun. 2024.

ESTÉVEZ, Pablo René. El papel de los valores estéticos en la formación cultural integral de la personalidad. Estúdios Culturales, Casa de Investigaciones y Promoción Cultural “Samuel Feijóo”, Santa Clara. V.1, n.1, 2006, p.14-20.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e Prática da Liberdade: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968. Disponível em: https://appsindicato.org.br/paulo-freire-17-livros-para-baixar-em-pdf/. Acesso em: 20 mai. 2024.

FREIRE, Paulo. Política e educação. Indaiatuba: Villa das Letras Editora, 1993a.

FREIRE, Paulo. Professora sim tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Paz e Terra, 1993b.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas - São Paulo: EPU, 2013.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PONTES, Rosana Aparecida Ferreira; CANCHERINI, Ângela; FRANCO, Maria Amélia Santoro. A escuta sensível como instrumento metodológico na formação inicial de docentes. Revista Camine: Cam. Educ., Franca, São Paulo, v. 4, n. 2, 2012.

AUTOR 3; BONFAT, Daniela Lima; SILVA, Erineusa Maria da; CHICON, José Francisco; FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos de. O processo de formação inicial em Educação Física na perspectiva inclusiva: o que nos dizem os egressos? Práxis Educativa, vol. 12, n. 2, p. 356-372, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792. Acesso em 06.06.24

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. Trad. M. Resende, Lisboa, Antídoto, 1979. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto et alii. São Paulo, Livraria Martins Fontes, 1984.

Published

2024-12-16

How to Cite

Lopes Siqueira Salles, F., Zanol de Araújo, F., & Carvalho Silva de Sá, M. das G. (2024). PHYSICAL EDUCATION AND INCLUSION: PAULO FREIRE’S CONTRIBUTIONS TO HUMANIZING TRAINING: CONTRIBUIÇÕES DE PAULO FREIRE PARA UMA FORMAÇÃO HUMANIZADORA. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 198–212. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17728