THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16544

Keywords:

Children of Migrant Workers. Communication and Education. Educational Inclusion. Psychosociology of Education. School Environment.

Abstract

In this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers, and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese.

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Author Biographies

Gabriela Azevedo de Aguiar, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ e Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz

Coordenadora da Estratégia de Desenvolvimento Territorial – Campus Maré, Assessoria de Relações Institucionais / Gabinete da Presidência (FIOCRUZ). Doutora e Mestre em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social (EICOS) pelo Instituto de Psicologia (UFRJ). Psicóloga (PUC-SP). Membro do grupo de pesquisa Diaspotics – Migrações Transnacionais e Comunicação Intercultural.

João Paulo Rossini Teixeira Coelho, Université du Québec à Montréal

Doutorando em Comunicação na Université du Québec à Montréal (UQÀM), Canadá. Mestre em Migrações Transnacionais pela Université de Lille e em Sociologia – Diversidade Cultural pela Université libre de Bruxelles. Membro do grupo de pesquisa Diaspotics – Migrações Transnacionais e Comunicação Intercultural.

Adriana Maria de Assumpção, Universidade Estácio de Sá

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Coordena o Grupo de Pesquisa Estudos em Educação, Cultura e Tecnologia (GECULT). Membro do grupo de pesquisa Diaspotics – Migrações Transnacionais e Comunicação Intercultural.

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Published

2024-01-09

How to Cite

Azevedo de Aguiar, G. ., Rossini Teixeira Coelho, J. P. ., de Assumpção, A. M., & Azevedo de Aguiar, F. (2024). THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 63–84. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16544

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