CITY, CHILDREN AND ANIMALS

Bad luck is not loving black kittens!

Authors

  • Vânia Alves Martins Chaigar Universidade Federal do Rio Grande, FURG. Rio Grande/RS
  • Andriara Nunes Nunes

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.15051

Keywords:

Anti-speciesism, Black Cats, City, Children, Public school

Abstract

The article presents considerations about expensive thematic to the authors and that concern the city, children and animals. It brings an excerpt from research carried out in the Graduate Program in Education, at the Federal University of Rio Grande - FURG, in which the researcher professor investigates anti-speciesist pedagogical practices developed with children in two public schools, in the city of Rio Grande, RS. It points out that speciesism and dehumanization are two sides of the same coin and serve to maintain a system that excels in exploiting all forms of life, according to its conveniences. The article also considered the public school as a very important institution for anti-speciesist actions and confirms that the fight against barbarism should be the main objective of education. The authors bring to the center of the debate the specific case of the black cat stigmatized by ancient beliefs that place it as a systematic victim of violence that includes its death. They defend their lives and dignified living, as a right to be defended by those who are authorized to call themselves human. One of the works developed by the researcher teacher at the school problematizes, through dialogue with young children, reasons to love black cats and cats of all other colors as well. The results are impellers, as they denote a change in children's conceptions and attitudes towards the issue of anti-speciesism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vânia Alves Martins Chaigar, Universidade Federal do Rio Grande, FURG. Rio Grande/RS

Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). É professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. E-mail de contato: vchaigar@gmail.com

Andriara Nunes Nunes

Mestre em Educação (2021) e graduada em Pedagogia (2010), pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora da Educação Infantil na Rede Municipal e dos Anos Iniciais na Rede Estadual de Ensino no município do Rio Grande/RS. Integrante do grupo de Pesquisa e Extensão Redes de cultura, estética e formação na/da cidade - Recidade (FURG/CNPq). Protetora, ativista e multiplicadora dos Direitos Animais nas práticas educativas por uma Pedagogia Antiespecista. E-mail de contato: andriaranunes@gmail.com

References

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

AUTORA2. Por uma Pedagogia Antiespecista: Experiências em prol de relações biocêntricas entre crianças e animais em escolas do Rio Grande/RS. 184f. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Rio Grande, RS, 2021.

BARROS, Manoel de. Memórias Inventadas: As infâncias de Manoel de Barros. Iluminuras de Martha Barros. São Paulo: Ed. Planeta do Brasil, 2008.

BECK, Alexandre. Armandinho Cinco. Florianópolis, 2015, p. 07. (edição do autor).

BENSUSAN, Nurit. Cartas ao Morcego. Ilustrações: Raísa Curty. Brasília, DF: Mil Folhas, 2021.

AUTORA1; REDIN, Marita Martins. A cidade, as crianças e os animais: geografias enunciadas por olhares infantis. In: AUTORA1; AZEVEDO, Cláudio Tarouco de; LOPES, Ivana Maria Nicola. (orgs.). A cidade, as crianças e os animais. Curitiba: Appris, 2018. p. 195-211.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Questões da Nossa Época, v. 23).

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

KOHAN, Walter Omar. Visões de filosofia: infância. ALEA, Rio de Janeiro, vol. 17, n. 2, p. 216-226, jul-dez 2015.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. Pesquisa e Organização: Rita Carelli. São Paulo, Companhia das Letras, 2020.

LOPES, Jader Janer Moreira; COSTA, Bruno Muniz Figueiredo. Geografia da infância: onde encontramos as crianças? ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial, p. 101-118, 2017.

OSÓRIO, Andréa Barbosa. Alguns aspectos simbólicos acerca do gato. Ilha, v. 12, n. 2, p. 232-259, 2010.

OSÓRIO, Andrea Barbosa. “Não se compra um amigo”: afeto e emoções nas relações com os animais de estimação. XVIII Congresso Internacional da ALAS, Recife. Universidade Federal de Pernambuco, 2011.

WEISSHEIMER, Marco. Entrevista: Sandra Guimarães - A mesa é um território de disputa. Precisamos tirar o colonizador do estômago. Sul21. Disponível em: https://sul21.com.br/noticias/entrevistas/2022/12/a-mesa-e-um-territorio-de-disputa-precisamos-tirar-o-colonizador-do-estomago/ Acesso em: 04 de dez. 2022.

ZUCCKETTI, Tatiane Carijio. Arteveg: proposições educativas para uma arte de reverência pela vida. 122f. (Trabalho de Conclusão de Curso). Licenciatura em Artes Visuais. Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, RS, 2022.

Published

2023-04-10

How to Cite

Chaigar, V. A. M., & Nunes Nunes, A. (2023). CITY, CHILDREN AND ANIMALS: Bad luck is not loving black kittens!. Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 95–115. https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.15051