PLAYFULNESS, LITERACY AND LITERACY IN ELEMENTARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14404Keywords:
Literacy, elementary school, playfulnessAbstract
The objective of this research is to elucidate the importance of playfulness in the literacy and literacy process in Elementary School. Considering that different studies have already been carried out on this theme, among which we can highlight the works of Kishimoto (2011; 2014) and Dinello (1984), to complement this work, we have the writings of Soares and Batista (2005; 2010) , Cagliari (1982) and Emília Ferreiro (2017), who are dedicated to thinking about literacy and literacy processes. Based on the epistemological principles of these authors, it is possible to sustain that playful practices, in a school context, can contribute to the literacy process, making it more pleasant and meaningful, taking into account its complexity. Imbuing ourselves with such theories, the study reflects on the perception of literacy teachers in relation to the contributions of playfulness to the literacy and literacy process. This research has an exploratory and descriptive character, characterized as a qualitative research, using a questionnaire intended for teachers of classes of 1st and 2nd years of Elementary School. From the results obtained, it was possible to observe that through the insertion of playfulness in everyday practice, students' learning becomes really meaningful and enjoyable, providing an integral development to them. However, these practices demand more time from the teacher to plan, make and apply them, factors that make their use difficult, but which are essential even if used a few timesDownloads
References
ALVES, Fernando Donizete. O lúdico e a educação escolarizada da criança. p. 45-72. In: OLIVEIRA, Maria Lúcia. (Org.) (Im)pertinências da educação: o trabalho educativo em pesquisa. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica. p. 193. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB. 9394/1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 mar. 2020.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Leitura e Alfabetização. Cadernos de estudos linguísticos. nº 3, p. 6-20, 1982. Disponível em: file:///C:/Users/User/Documents/TCC/Textos/livro%20leitura%20e%20alfabetização%20luiz%20carlos%20cagliari.PDF. Acesso em: 17 fev. 2020.
DINELLO, Raimundo. A expressão lúdica na educação da infância. 2 ed. Rio Grande do Sul: APESC. 78 p. 1984. In: GOMES, Kátila Fernanda. O lúdico na escola: atividades lúdicas no cotidiano das escolas do ensino fundamental I no município de Araras. Rio Claro, 2009.
FERREIRA, Elizete Brandão. Ludicidade e Alfabetização. Distrito Federal, 2009. Disponível em: https://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/posdistancia/45389.pdf Acesso em: 26 nov. 2019.
FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Editora Cortez, 2017. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=tXMzDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=em%C3%ADlia+ferreiro&ots=EK6QKwRL_m&sig=xYdjA37wq7QHuE6yJ9FF_6m7nzs#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 19 fev. 2020.
FRANCO, Luiz Gustavo; MUNFORD, Danusa. Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: Um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 158-170, jan./abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.582. Acesso em: 30 mar. 2020.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Kátila Fernanda. O lúdico na escola: atividades lúdicas no cotidiano das escolas do ensino fundamental I no município de Araras. Rio Claro, 2009.
HARTZ, Aline; PAULO, Angélica da Silva; KUSSLER, Daiane; SANTOS, Gabrielle dos; SANTOS, Viviane C. Cardoso dos; FRANCO, Letícia do Amaral. A importância do brincar no ensino fundamental: crianças em fase de alfabetização. Revista Conhecimento Online. v.1, 2012. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/261. Acesso em: 07 jul. 2021.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos, brinquedos e brincadeiras do Brasil. Espacios em blanco, Serie indagaciones, v. 24, n. 1, p. 81-106, jun. 2014. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/eb/v24n1/v24n1a07.pdf. Acesso em: 31 mar. 2020.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. (Org.) O jogo e a educação infantil. In: Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14 ed. - São Paulo: Cortez, 2011.
MELLO, Márcia Cristina de Oliveira. O pensamento de Emilia Ferreiro sobre alfabetização. Revista Eletrônica Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa. v. 1, n. 2, p.85-92, março/agosto, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/879/87910208.pdf. Acesso em: 31 mar. 2020.
NUNES, João Batista Carvalho. Pesquisas online. Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019. v.1, p. 92-97.
PEREIRA; Denise Rocha; SILVA, Karoline Rezende Thomaz da. O jogo perfil no ensino fundamental – algumas possibilidades de aprendizagem. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; SILVA, Luciene Ferreira da; MARQUES, Antonio Francisco; ZANATA, Eliana Marques; FERES, Glória Georges. (Orgs.) Ensino e aprendizagem na educação básica: desafios curriculares. Bauru, v. 2, FC/UNESP, 2015. p. 489-498.
RAU, Maria Cristina Trois Dorneles. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. Curitiba: Ibpex, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/RegisterToDownload/BulkDownload. Acesso em: 25 jul. 2021.
SANDINI, Sabrina Plá; AMARO, Fernanda. Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa - Pnaic: Alguns apontamentos sobre o programa no município de Guarapuava-Pr. Rev. Educ., Cult., Soc., Sinop/MT/Brasil, v. 9, n. 2, p. 114-129, jul./dez. 2019.
SILVA, Felipe Raphael Paiva da; CARVALHO, Nathalia Penáquio; ROCHA Denise Pereira. Relação do professor com jogos na escola de ensino fundamental. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; SILVA, Luciene Ferreira da; MARQUES, Antonio Francisco; ZANATA, Eliana Marques; FERES, Glória Georges. (Orgs.) Ensino e aprendizagem na educação básica: desafios curriculares. Bauru, v. 2, FC/UNESP, 2015. p. 355-363.
SOARES, Magda. A entrada da criança no mundo da escrita: o papel da escola. Ensino fundamental de nove anos: orientações pedagógicas para os anos iniciais. Curitiba, p. 21-27, 2010.
SOARES, Magda Becker; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Alfabetização e Letramento. Caderno do Professor, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, p.34-56, maio 2005. Disponível em: . Acesso em: 17 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.