PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION:

place of identity and ethnic behavior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14391

Keywords:

Quilombola School Education, Quilombola Identity, Ethnic-cultural belonging

Abstract

This text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way.

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Author Biographies

Thays Emanuelly Alves de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada em Pedagogia pela UFPE-CAA e membro do Grupo de Estudo Pesquisa e Extensão em Educação do Campo e Quilombola (GEPECQ/UFPE/CNPQ). Professora da Escola de Educação Infantil Curumim (Panelas/PE).

Maria Fernanda dos Santos Alencar, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutorado em Ciências da Educação pela Universidad del Mar - Udelmar-Chile. Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Graduação em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora adjunto da Universidade Federal de Pernambuco, lotada no Centro Acadêmico do Agreste, Núcleo de Formação Docente - curso de Licenciatura em Pedagogia. Professora Colaboradora do Mestrado Profissional de Gestão Pública para o Desenvolvimento do Nordeste (CCSA/UFPE). Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Quilombola (GEPECQ-CNPQ). Membro do Centro Paulo Freire:Estudos e Pesquisa. Tem experiência na área de Educação com ênfase nas politicas educacionais e formação de professores; atuando principalmente nas seguintes temáticas: Educação do Campo, Educação Escolar Quilombola, Educação de Jovens e Adultos, Prática educativa, Saberes docentes e organização escolar. 

Cinthya Torres Melo, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora e mestre em linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora pesquisadora do LELIN- Laboratório de Estudos Linguísticos e Ensino de Línguas (UFPE/CAA) e do GEPECQ- Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação do Campo e Quilombola (UFPE/CAA).

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Published

2023-09-22

How to Cite

Araújo, T. E. A. de ., Alencar, M. F. dos S., & Melo, C. T. . (2023). PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior. Momento - Diálogos Em Educação, 32(02), 265–288. https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14391