PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION:
place of identity and ethnic behavior
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14391Keywords:
Quilombola School Education, Quilombola Identity, Ethnic-cultural belongingAbstract
This text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way.
Downloads
References
ADÃO, Alessandra Barbosa. Literatura Afro-brasileira Infanto-juvenil: Panorama e Discussão. Revista Porto das Letras, Vol. 6, Nº 2. p. 60-78, 2020. Disponível em istemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/9352. Acesso em jul. 2021
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo, Cortez, 2003.
BAIBICH-FARIA-Tânia Maria; SOARES, Edimara Gonçalves. Do quilombo à Escola: os efeitos perversos das violências sociais silenciadas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DA PUCPR EDUCERE, VIII., 2008, Curitiba. Anais. Curitiba: PUCPR, p. 2008. Disponível em https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2008/102_163.pdf. Acesso em mai 2021.
BARBOSA, Dayane Dias. ARAÚJO, Thays Emanuelly Alves. ALENCAR, Maria Fernanda dos Santos. Comunidade quilombola de barro vermelho - São Caetano: fortalecimento da identidade e reconhecimento étnico. Anais do X Colóquio Internacional Paulo Freire: Opressão e Libertação na Atualidade. v.1, p. 132 a 142, 2018
BARROS, Marta Oliveira. Bueno, João Batista Gonçalves. Educação Quilombola: Diálogo entre a educação formal e conhecimento popular. IV Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão: Didática e avaliação. 2015. Disponível em https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/ceduce/2015/TRABALHO_EV047_MD1_SA7_ID144_04052015153934.pdf. Acesso em março 2021.
BATISTA, Maria do Socorro Xavier. Educação popular em movimentos sociais: construção coletiva de concepções e práticas educativas emancipatórias. Anais 28ª Reunião Anual da ANPEd. Caxambu, 2005. Disponível em: www.anped.org.br.. Acesso em jun.2021.
BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Presidência da República, 5 out. 1988.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 8, de 20 de novembro de 2012. Define as Diretrizes
Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE/CEB, 21 nov. 2012.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010 – Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Câmara de Educação Básica – MEC/CNE/CEB, 2010.
CAMPELLO, Bernadete Santos. SILVA, Eduardo Valadares. Subsídios para esclarecimento do conceito de livro paradidático. Bibl. Esc. em R., Ribeirão Preto, v. 6, n. 1, p. 64-80. 2018. Disponível em https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/143430/147738. Acesso em mai. 2021.
CAMPOS, Margarida Cássia. GALLINARI, Tainara Sussai. A Educação Escolar Quilombola e as escolas quilombolas no brasil. Revista Nera. ANO 20, n. 35 – Jan/abr. 2017. Disponível em https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/4894/3688. Acesso em mai 2021.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CARRIL, Lourdes de Fátima Bezerra.Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação. V. 22 n. 69 abr-jun. 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L9vwgCcgBY6sF4KwMpdYcfK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em março 2021.
ESTEBAN, Maria Teresa. TAVARES, Maria Tereza Goudard. Educação popular e a escola pública: Antigas questões e novos horizontes. In: STRECK, Danilo R., ESTEBAN, Maria Teresa (org.) Educação popular: lugar de construção social coletiva.– Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
FAIAD, Caio Ricardo. Resenha do livro “O Kalunga tem história: desafios para o ensino de química na educação escolar quilombola”, de Juliana Moraes Franzão e Guimes Rodrigues Filho. Balbúrdia-Revista de Divulgação Cientifica dos Discentes do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (PIEC-USP).(junho de 2020). Disponível em https://sites.usp.br/revistabalburdia/ensinando-quimica-em-comunidades-quilombolas-com-o-livro-o-kalunga-tem-historia/#:~:text=Rico%20na%20proposi%C3%A7%C3%A3o%2C%20O%20Kalunga,raciais%20na%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica%20%E2%80%94%20conforme.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56ª ed.- Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1986.
FREITAS, Raquel da Silva. ARAÚJO, Thays Emanuelly Alves de. A Educação Quilombola sobre a ótica libertadora de Paulo Freire e o pensamento pós-colonial. Encontro Redestrado Brasil,10, 2019, Recife, PE. Anais do 10º Encontro Redestrado Brasil Autonomia do Trabalho Docente: caminhos para sua organização político-pedagógica. - Recife: Rede Estrado, 2019. p.2501. Disponível em http://redeestrado.org/wp-content/uploads/2019/06/Anais-Redestrado-2019.pdf. Acesso em mai.2021.
GENNARI, Emilio. Em busca de liberdade: Traços de lutas escravas no Brasil. 2ª ed. 2011.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial: por um projeto educativo emancipatório. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 95 a 108. Disponível em https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/127/230. acesso em jun.2021.
GONÇALVES, Dinalva Pereira; GONÇALVES, Pêdra Paula Pereira. História e Memória de Quilombo: Raízes, Relatos da Comunidade Ramal de Quindiua em Bequimão/MA. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 9, p. 199-223, dez. 2017. ISSN 2177-2770. Disponível em: <https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/486>. Acesso em: 23 abr. 2021.
HURTADO, Carlos Núñes. A Educação popular: conceito que se define na práxis. Educar para transformar, transformar para educar, 2015. Disponível em https://www.ifibe.edu.br/arq/201509141742421165209325.pdf. Acesso em mai.2021.
LOBÃO, Alexandre. Quilombos e quilombolas: Passado e presente de lutas. Blog Oficial do autor. Disponível em: https://www.alexandrelobao.com/Livros/Quilombos-e-Quilombolas-_-Passado-e-Presente-de-Lutas. acesso em set/21.
MALCHER, Maria Albenize Farias.Identidade quilombola e território.Comunicações do III Fórum Mundial de Teologia e Libertação. Belém, 21 a 25 de jan. 2009. Disponível em http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12/Geografiasocioeconomica/Geografiacultural/120.pdf. Acesso em jul.2021.
MARQUES, Bruna de Campos; LEON RAMÍREZ, Germana Ponce de. Quilombo Quilombola. Ilustrações de Sidney Meireles. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2018. Disponível em: https://biblioteca.sdasystems.org/terminal/Acervo/Detalhe/124994?returnUrl=/terminal/Home/Index&guid=1595203205019 . Acesso em set.2021.
MELO, Elizabete Amorim de Almeida. Livros paradidáticos de Língua Portuguesa para crianças: uma fórmula editorial para o universo escolar. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – FE/Unicamp, Campinas, SP.
MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete paradidáticos. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em https://www.educabrasil.com.br/paradidaticos/ . Acesso em 22 abril. 2021.
MOURA, Glória. O direito à diferença. In: MUNANGA, Kabengele (org). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 69–82.
PAULUCIO, Jéssica Figueiredo. Paradidáticos na sala de aula [recurso eletrônico]: diálogos, experiência e leitura. Vitória: Instituto Federal do Espírito Santo, 2018. Disponível em https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/553785/2/Produto%20Educacional%20-%20Jessica.pdf. Acesso em fev.21.
PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, Adilza Alves. ROCHA, Almir João. ALENCAR, Maria Fernanda dos Santos. Narrativas de histórias de vidas não contadas: marcas de identidade quilombola-comunidade de Guaraciaba. Anais - Resumos Expandido do Pré-Coloquio Paulo Freire do Agreste de Pernambuco-Caruaru. Centro Paulo Freire-Estudos e Pesquisa. Universidade Federal de Pernambuco- Centro Acadêmico Do Agreste (Caruaru). Disponível em: https://edicoes.centropaulofreire.com.br/2018/pre-caruaru/util/arquivos/RESUMOS_EXPANDIDOS_ANAIS_DO_PR%C3%89-COLOQUIO_PAULO_FREIRE_DO_AGRESTE_CARUARU_2018.pdf . Acesso em mai.2021.
SERRANO, Gisella, PEREIRA, Mateus Henrique. PORTO, Amélia. Quilombolas e Quilombos: Histórias do Povo Brasileiro. Editora Roma, 2012. Disponível em https://ronaeditora.com.br/loja/paradidaticos/quilombolas-e-quilombos-historias-do-povo-brasileiro/ . Acesso em agost. 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e
atual. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Ana Célia da. A desconstrução da discriminação no livro didático. In: MUNANGA, Kabengele (org). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 21–37.
Silva, Felipe Pereira da. A representação do negro na literatura infantojuvenil de Ana Maria Machado. 2016. 130 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande. Disponível em https://pos-graduacao.uepb.edu.br/ppgli/download/dissertacoes/disserta%C3%A7%C3%B5es_2014/DISSERTACAO-FELIPE.pdf. Acesso em fev.2021.
SILVA, Gilvânia Maria.O currículo escolar: identidade e educação quilombola. XXV Simpósio brasileiro II Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação, 2010, São Paulo, 2011. Disponível em https://anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0213.pdf. Acesso em març. 2021.
Silva, Maria Liliane Santos da. O fortalecimento da identidade quilombola a partir do livro literário em uma turma multisseriada : um estudo de caso na E. M. Educador Paulo Freire, no quilombo Cruz da Menina-PB. João Pessoa, 2020. 132 f. : il. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/20991/1/MariaLilianeSantosDaSilva_Dissert.pdf. Acesso em abril 2021.
SILVA, Tomás Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
SOUZA, Angélica Silva de. OLIVEIRA, Guilherme Saramago de. ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83/2001. Disponível em https://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/2336/1441# Acesso em março2021.
SILVA FILHO, João Bernardo da. LISBOA, Andrezza. Quilombolas: Resistência, História e Cultura. Editora IBEP., 2013. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Quilombolas-Resist%C3%AAncia-Hist%C3%B3ria-Cultura-Bernardo/dp/8534234981#detailBullets_feature_div . Acesso em agos.2021.
SOUZA, Bárbara Oliveira de. Movimentos Quilombolas: Reflexões sobre seus aspectos político-organizativos e identitários. 26ª. Reunião Brasileira de Antropologia, realizada entre os dias 01 e 04 de junho/2008, Porto Seguro, Bahia, Brasil. Disponível em https://silo.tips/download/movimento-quilombola-reflexoes-sobre-seus-aspectos-politico-organizativos-e-iden. Acesso em junh.2021.
SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval; MAHFOUD, Miguel. Halbwachs: memória coletiva e experiência. Psicologia/USP, São Paulo, v. 4 n. 1-2, 1993. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/34481/37219
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.