ONLINE GROUP TALK

perspectives and challenges of the technique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14008

Keywords:

Research. Conversation Group. Digital technologies. Education.

Abstract

The new coronavirus pandemic has caused substantial changes in people's lives, whether professionally, personally or academically. In order to maintain the restrictive measures of social distancing designed by the World Health Organization-WHO in 2020, the researchers were encouraged to create methodological strategies for the production of data for their research: those strategies, which so far would be carried out in person, went through modifications and/or adjustments to be performed virtually and/or online. That said, this academic paper aims to discuss the limits and possibilities for carrying out the online conversation group as a technique to produce research data in the educational field. This investigation necessarily implies in delimiting: a) research approach, b) digital tool; c) schedule; d) participating subjects; e) content; f) time. The result of the current study shows that the online conversation group is considered as a technique of sharing personal and professional experiences that encourages dialogue, reflection, training, etc. However, it requires from the researcher a prior planning of each action that this technique requires, to ensure the participation of people without major technical complications which make it unfeasible and/or prejudice their full participation and interaction with the group, in order to produce the data for the analysis and conclusion of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Moreira Cruz, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professora assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- Brasil. Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil/UESC. Grupo de Estudo e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (UESB), Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (UFBA). Integrante do Programa Coletivo Paulo Freire/UESC. 

Lívia Andrade Coelho, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), lotada no Departamento de Ciências da Educação, Doutora em Educação, Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação da UESC/PPGE,  integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação/GEPeCE/UESC. 

References

AFONSO, M. L.; ABADE, F. L. Para reinventar as rodas: rodas de conversa em direitos humanos. Belo Horizonte: RECIMAM, 2008.

BEDIN, E.; PINO, J. C.D. Interações e intercessões em rodas de conversa: espaços de formação inicial docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, p. 222-238, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v99n251/2176-6681-rbeped-99-251-222.pdf. Acesso em: 23 mar. 2021.

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.

CRUZ, Lilian Moreira, COELHO, Livia Andrade, FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência em Tempos de Pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação.

Vol. 13, Nº. 31, Jan./Abr. Maceió/AL 2021. Disponível em https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11798. Acesso em 03 agos. 2021.

HALAVAIS, A. Prefácio. In.: FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011. 239 p.

LEMOS, A.; CUNHA, P. (Org.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.

LEVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa, São Paulo: Ed. 34, 1999.

MENEZES, K.M.G; MARTILIS, L.F.S; MENDES, V.P.S. Os impactos do ensino remoto para a saúde mental do trabalhador docente em tempos de pandemia. Revista Universidade e Sociedade. Brasília, n 67, p. 50-61, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdp . Acesso em: 23 mar. 2021.

MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. DOI https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=dialogia&page=article&op=view&path%5B%5D=17123&path%5B%5D=8228. Acesso em: 31. mar. 2020.

MOURA, A. B. F; LIMA, M.G. S. B. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Revista Interfaces da Educação, v.5, n.15, p.24-35, João Pessoa/PB, 2014.

OLIVEIRA, I. B.; GERALDI, J. W. Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. OLIVEIRA, Inês .B. (Org.) Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Petrópolis, RJ: DP, 2010.

PINHEIRO, L. R. . Rodas de conversa e pesquisa: reflexões de uma abordagem etnográfica. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20190041, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664297. Acesso em: 23 mar. 2021.

SAVIANI, D; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Revista Universidade e Sociedade. Brasília, n 67, p. 36-49, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdp . Acesso em: 23 mar. 2021.

SOUZA, E. M. F; FERREIRA, L. G. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021.

TAROUCO, L. M. R. Um panorama da fluência digital na sociedade da

informação. In: BEHAR, P. A. (Org.). Competências em Educação a Distância.

Porto Alegre: Penso, 2013.

TAROUCO, L. M. R. Competências Digitais Dos Professores. In: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras – TIC Educação 2018. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/216410120191105/tic_edu_2018_livro_eletronico.pdf . 10 jul., 2020, Acesso: 19 abr 2021.

VERCELLI, LCA. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista@mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 13, n. 2, p. 47-60 Mai/Ago. 2020. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/932/0. Acesso em: 30 nov. 2020.

WARSCHAUER, C. Rodas em rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra. 2001.

WARSCHAUER, C. A roda e o registro: uma parceria entre professor, aluno e conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2002.

Published

2022-11-26

How to Cite

Moreira Cruz, L. ., & Andrade Coelho, L. . (2022). ONLINE GROUP TALK: perspectives and challenges of the technique. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 126–143. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14008