EDUCATING FOR THE NEVER AGAIN

educational experiences in places of memory in Argentina, Brazil and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13633

Keywords:

Education. Memory. Human rights. Democracy

Abstract

Educating for the never again is one of the elements that integrates Human Rights Education, related to the scope of memory pedagogy and considered an important mediation for the affirmation of democracy. In post-authoritarian contexts, such as that of most countries in the Southern Cone, the way to enable the collective right to know this traumatic past marks the difference between the preservation of memory and truth or the option of forgetfulness. Thus, highlighting the importance of educating for the never again for the defense of democracy and the promotion of human rights, this article aims to analyze the educational experiences developed in places of memory in Argentina, Brazil and Chile, in order to contribute to the advance in the discussion and use of the pedagogy of memory in the region. The activities of the Rosario Memory Museum, the São Paulo Resistance Memorial, and the Villa Grimaldi Peace Park Corporation are the subject of examination. This study, based on qualitative research in the field of education, bases its analysis on the four pedagogical axes of educating for never again. This analysis pointed out that these experiences, to a greater or lesser extent, are permeated by these pedagogical axes in their activities. It also allowed us to apprehend the relevance of work for the reconstruction of collective memory and the reflection on current situations of rights violations, thus contributing to the struggle for memory, truth, justice, reparation and guarantees of non-repetition and the construction of a culture of human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celma Tavares, Universidade de Salamanca

Doutora em Direitos Humanos pela Universidade de Salamanca/Espanha. Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco. Pedagoga. Membro do Grupo de Pesquisa de Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (CNPq). Membro do Grupo de Pesquisa História dos Direitos Humanos, da Universidade de Salamanca. Email: celmatav@usal.es

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1977.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, MEC/SEDH, 2006.

CANDAU, Vera. Educação em Direitos Humanos e Diferenças Culturais: questões e buscas. In: Revista Múltiplas Leituras, v.2, n. 1, jan./ jun. 2009, p. 65-82.

CANDAU, Vera et al. Educação em direitos humanos e formação de professores(as). São Paulo, Cortez, 2013.

CORTE INTERAMERICANA. Caso Herzog y Otros vs. Brasil. Sentencia de 15 de marzo de 2018, 106p. Disponible en https://www.corteidh.or.cr/docs/casos/articulos/seriec_353_esp.pdf Acceso en 16 de agosto de 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49. reimp. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo; FAGUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1985.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.

HALBWACHS, Maurice. La memoria colectiva. Zaragoza, Prensas Universitárias de Zaragoza, 2004.

IIDH. Informe el derecho a la educación en derechos humanos en las Américas 2000-2013. San José, Costa Rica, IIDH, 2013 Disponible en https://www.iidh.ed.cr/IIDH/media/1517/informe-interamericano-el-derecho-a-la-edh-2013.pdf. Acceso en 16 de agosto de 2021.

IIPH. Principios Fundamentales para las Políticas Públicas em materia de Sitios de Memoria. Buenos Aires, IIPH, 2012. Disponible en https://www.ippdh.mercosur.int/principios-fundamentales-para-las-politicas-publicas-en-materia-de-sitios-de-memoria/ Acceso en 16 de agosto de 2021.

JELIN, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Madrid, Siglo Veintiuno Editores. 2002.

LE GOFF, Jacques. El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Barcelona, Paidós, 1991.

LICUIME, Luis Alegría. Una didáctica posible para la enseñanza del terrorismo de Estado en Chile: fuentes para la enseñanza de la dictadura. En: CEA, Karen; RETAMAL, Roberto (Eds.). Pedagogía de la Memoria: Historia, Memoria y Derechos Humanos en el Cono Sur. Santiago de Chile, Mutante Editores, 2010, pp. 145-154.

MAGENDZO, Abraham. La educación en derechos humanos en América Latina: una mirada de fin de siglo. San José, Costa Rica: IIDH, 1999. Disponible en http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/la-educacion-en-derechos-humanos-en-america-latina-una-mirada-de-fin-de-siglo-abraham-magendzo.pdf Acceso en 16 de agosto de 2021.

MAGENDZO, Abraham. (Org.) Pensamiento e ideas-fuerza de la educación en derechos humanos en Iberoamérica. Santiago, Chile: OIE/Orealc/Unesco, 2010.

MAGENDZO, Abraham. Derechos Humanos y curriculum escolar. Revista IIDH. San José, Instituto Interamericano de Derechos Humanos, v. 36, 2002, pp. 327-339..

MAGENDZO, Abraham. Derechos humanos: un desafío para los docentes de hoy. Santiago, LOM Ediciones, 2006.

MARQUES, Marcelo Henrique. “A evolução do direito à memória e à verdade na administração pública brasileira”. In: Brasil. Ministério Público Federal. Justiça de transição, direito à memória e à verdade: boas práticas. Brasília, MPF, 2018, 170-185.

MEYER, Emílio. O debate atual sobre a Lei de Anistia no Brasil. Revista Coletiva. Recife, Fundaj, n.12, set-dez 2013.

O’DONNELL, Guillermo. Hacia un Estado de y para la Democracia. PNUD. Democracia, Estado, Ciudadanía. Hacia un Estado de y para la Democracia en América Latina. Dirección Regional para América Latina y el Caribe del PNUD. Ed. FIMART SAC Lima-Perú, 2008, p. 25-64.

PIZARRO, Ignacio Eduardo Cayo. La pedagogía de la memoria como propuesta teórica de enseñanza-aprendizaje de la historia reciente, utilizando lugares memoriales de la ciudad de Concepción. Revista de Historia y Geografía, n. 27, 2012, pp. 159-172.

REYES MATE, Manuel. Tratado de la Injusticia. Barcelona, Anthropos, 2011a.

REYES MATE, Manuel. Existe un deber de memoria porque al conocimiento se le escapa mucha realidad. Forma. Revista D´Estudis Comparatius. Art, literatura, pensament. Barcelona, Universitat Pompeu Fabra, n. 4, 2011b, pp. 35-41.

RICOEUR, Paul. La Memoria, la Historia, el Olvido. México, Fondo de Cultura Económica, 2004.

RUBIO, Graciela. Educación y Memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, n. 15,2007, pp. 163-175.

SACAVINO, Susana. Educação em direitos humanos e democracia. In: CANDAU, Vera; SACAVINO, Susana (Orgs.). Educar em direitos humanos: construir democracia. Rio de Janeiro: DP&A, 2000, pp. 36-48.

SACAVINO, Susana. Pedagogía de la memoria y educación para el “nunca más para la construcción de la democracia. FOLIOS, Segunda época, n. 41, Primer semestre de 2015, pp. 69-85.

SAZ, Ismael. La dictadura de Franco como historia del tiempo presente. En: ZUBELDIA, Carlos Navajas (ed.). Actas de IV Simposio de Historia Actual. Logroño, 17-19 de octubre de 2002, Logroño, Gobierno de La Rioja, Instituto de Estudios Riojanos, 2004, pp. 77-91.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, Autêntica, 2007.

TEITEL, R. Genealogia da justiça transicional. In: REÁTEGUI, F. (org.). Justiça de transição: manual para a América Latina. Brasília, Ministério da Justiça; Nova Iorque: ICTJ, 2011.

TOKER, Laura. Políticas sobre sitios de memoria en el Mercosur. Democracia y Derechos Humanos, año 2, n.3, abril de 2012, Buenos Aires, Argentina.

VALDES, Ernesto. Terrorismo de Estado. Revista de Estudios Políticos (Nueva Época), n. 65, jul-sep de 1989, pp. 35-55.

VALENCIA, Piedade y CASTRO, Clara. Rastros y Rostros de una pedagogía de la memoria. Revista Nodos y Nudos, v.3, n. 28, ene-jun, 2010, pp. 81-91.

VALENCIA, Piedad; DÍAZ, Jeritza; VILLAFAÑE, Gerardo. Enseñanza de la historia reciente y pedagogía de la memoria: emergencias de un debate necesario. Pedagogía y Saberes, n. 40, Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación. 2014, pp. 59-70.

Published

2022-03-21

How to Cite

Tavares, C. (2022). EDUCATING FOR THE NEVER AGAIN: educational experiences in places of memory in Argentina, Brazil and Chile. Momento - Diálogos Em Educação, 31(01), 95–115. https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13633