The (un)cover-up of the other
the trans selection process of FURG as an experience of Environmental Education
DOI:
https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.17093Keywords:
Affirmative Actions, Gender, Trans, Environmental Education, FURGAbstract
This study analyzes the Trans Selection Process of the Federal University of Rio Grande - FURG, which, through affirmative action, offers vacancies in graduation for transgender candidates (transsexuals and transvestites) through qualification in specific selection stage. This is a qualitative research with documentary and legislative analysis. The categories gender and sexualities are discussed with emphasis on post-structural and foucault-based studies. (Des) It covers significant elements that make up the trajectories of lives marked by the abjection of these trans people, deserving of educational public policies capable of supplanting the micro-violence and oppressions that give rise to a perverse process of social exclusion. It is believed that the field of Environmental Education can be a fertile space for the improvement of the debate and reflections that pertain to the theme. In this sense, the study explores an affirmative path in the struggle for rights and access to higher education.
Downloads
References
AGÊNCIA BRASIL. Mais da metade dos alunos trans da USP dizem sofrer preconceito: Defensoria Pública fez recomendações à universidade. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2021-07/mais-da-metade-dos-alunos-trans-da-usp-dizem-sofrer-preconceito. Acesso em: 21 abr. 2024.
ANDRADE, Luma N. Travestis na escola: assujeitamento e resistência à ordem normativa. 279f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012.
ARRUZZA, Cinzia; BHATTHACHARYA, Tithi; FRASER, Nancy. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.
BENEVIDES, Bruna G.; NOGUEIRA, S. N. B. (orgs.). Dossiê dos assassinatos e da violência contra pessoas trans brasileiras em 2020. São Paulo: Expressão Popular, ANTRA, IBTE, 2021.
BENEVIDES, Bruna G. (org.). Dossiê assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2021. Brasília: Distrito Drag; ANTRA, 2022.
BRUM, Amanda Netto. O reconhecimento para além do reconhecimento: A (re)significação do conceito de reconhecimento do direito às sexualidades nas decisões do Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul. Rio Grande: Universidade Federal do Rio Grande. Dissertação de mestrado. Professor orientador Dr. Renato Duro Dias, Março de 2016. 122p. Disponível em: http://www.argo.furg.br/?BDTD10773 Acesso em 21 abr. 2024.
BUTLER, Judith. Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires, Argentina: Paidós, 2009.
BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los limites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires, Argentina: Paidós, 2012.
BUTLER, Judith. Queer: género, performatividad y agencia. Salta, Argentina: Libros de la mala semilla, 2014.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero – Feminismo e Subversão da Identidade. 8º ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Cuerpos aliados y lucha política: hacia uma teoria performativa de la asamblea. Buenos Aires, Argentina: Paidós, 2017.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault. Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horozinte, MG, Autêntica Editora, 2016.
DIAS, Renato Duro; BRUM, Amanda Netto. Sexualidades: a emergência de uma categoria na área do direito. Revista Direito e Práxis, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–24, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/65593. Acesso em: 27 abr. 2024.
DINIS, N. F. Homofobia e educação: quando a omissão também é signo de violência. Educar em Revista. Curitiba, n.39, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000100004. Acesso em: 12 abr. 2024.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault. Arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2012.
FONAPRACE; UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Brasília: Andifes, 2019. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf . Acesso em: 21 abr. 24.
FOUCAULT, Michel. Herculine Barbin: o diário de um hermafrodita. Rio de Janeiro: F. Alves, 1982.
FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade. A vontade de saber. V. 1. Rio de Janeiro: Graal, 2010.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, volume V: Ética. Sexualidade. Política. Foucault. (Org): MOTTA, Manoel Barros. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
HAN, Byung-Chul. Topologia da violência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
HENNING, Paula C. Resistir ao presente: tensionando heranças modernas para pensar a Educação Ambiental. Ciênc educ (Bauru). 2019Jul;25(3):763–81. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/w8bwXTmC6nyzvZnJ4xrYxgM/?lang=pt Acesso: 28 abr. 2024.
LAYRARGUES, Philippe P. Educação ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: LOUREIRO, Carlos Frederico B.; LAYRARGUES, Philippe P.; CASTRO, Ronaldo S. (orgs.). Repensar a Educação Ambiental: Um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.
MARIANO, Silvana A. O sujeito do feminino e o pós-estruturalismo. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, vol.13, n.3, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000300002. Acesso em: 12 abr. 2024.
REDETRANS. Censo Trans. 2022. Disponível em: https://storage.googleapis.com/wzukusers/user-31335485/documents/1522a23d2de24794adee6101db162ce8/REDE-TRANS_Censo-Trans-2020-pub-web.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.
RUBIN, Gayle. Políticas do sexo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
SILVA, Nathália L. et al. Identidade social da pessoa transgênero: análise do conceito e proposição do diagnóstico de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 5, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0070. Acesso em: 21 abr. 2024.
TRANSGENDER EUROPE. Transmurder monitoring. Disponível em: https://www.tgeu.org/trans-murder-monitoring/. Acesso em: 21 abr. 2024.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2016.
VIEZZER, Moema; RODRIGUES, Carmem Lúcia; MOREIRA, Thereza. Relações de Gênero na Educação Ambiental. In: TRABJER, Rachel; MANZOCHI, Lúcia H. Avaliando a Educação Ambiental no Brasil: Materiais Impressos. São Paulo: Editora Gaia, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renato Duro Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.