Health-environment relationship and the perspective of Environmental Education during nursing training: teaching representation

representação docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16079

Keywords:

Environmental education, Environment, Health, Nursing, Teachers

Abstract

The study aimed to describe the health-environment relationship and the perspective of Environmental Education in the training of nurses for work based on teaching representation. Qualitative, exploratory-descriptive research, carried out with 13 professors of the nursing course at a higher education institution. To collect data, a questionnaire with 13 questions was used, prepared using the Google Forms tool. For data analysis, discursive textual analysis and the software Interface de R pour les Analyzes Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires were used. Five classes were obtained, separated into two branches: Health and Environment and Environment and Nursing. It is concluded that the health-environment relationship is perceived as transversal in the nursing course, as it allows students to identify the relationships and influences exerted between the environment and individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Sena-Castanheira, Universidade Federal do Rio Grande

Enfermeira (FURG). Doutora em Educação Ambiental (FURG). Professora do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande.

Sheron Penha Serrano, Universidade Federal do Rio Grande

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande. E-mail: serranosheron@gmail.com

References

ALENCAR, Neiliane M. et al. A saúde ambiental e a sua influência na qualidade de vida: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 33093-33105, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11001. Acesso em: 20 jun. 2023.

BESSA, Marcelino et al. Implicações do lixo no processo saúde/doença: Um relato de experiência. Revista Saúde e Meio Ambiente, v. 11, n. 2, p. 50-60, 2020. Disponível em: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/sameamb/article/view/11151. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 3/2001. Diário Oficial da União: Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 24 jun. 2023.

BRASIL. Lei n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 21 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Fundação Nacional de Saúde. Saúde Ambiental para Redução dos Riscos à Saúde Humana. 2020. Disponível em: http://www.funasa.gov.br/saude-ambiental-para-reducao-dos-riscos-a-saude-humana. Acesso em: 21 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Caderno temático do Programa Saúde na Escola: saúde ambiental. Brasília, 2022. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_tematico_pse_saude_ambiental.pdf. Acesso em: 22 jun. 2023.

CAMARGO, Brigido V.; JUSTO, Ana M. IRAMUTEQ: Um Software Gratuito para Análise de Dados Textuais. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v21n2/v21n2a16.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.

CARVALHO NETO, Francisco J. et al. Tecnologia educacional sobre descarte domiciliar de medicamentos. Rev. enferm. UFPE, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/244267/35653. Acesso em: 30 jun. 2023.

CUNHA, Gilmara H. et al. Resíduos de insulinoterapia produzidos no domicílio de diabéticos acompanhados na Atenção Primária. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 70, p. 618-625, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/mkPTGtkb5kWTRFknmjYbvvM/?format=html&lang=pt. Acesso em: 30 jun. 2023.

GÖK, Nur D.; KILIÇ, Hülya F. Environmental Awareness and sensitivity of nursing students. Nurse Education Today, v. 101, p. 104882, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0260691721001398. Acesso em: 01 jul. 2023.

JOFFE, Tamara. Mouldy homes are damaging my patient’s health. BMJ, v. 380, 2023. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/mdl-36931640. Acesso em: 30 jun. 2023.

LOPEZ-MEDINA, Isabel M. et al. Competencies on environmental health and pedagogical approaches in the nursing curriculum: A systematic review of the literature. Nurse education in practice, v. 37, p. 1-8, 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1471595317308880. Acesso em: 27 jun. 2023.

MONIZ, Marcela de A. et al. Saúde ambiental: desafios e possibilidades para o cuidado emancipador pelo enfermeiro. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/V5cgxdLFMsgQ7dbsyXJjyVF/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 30 jun. 2023.

MULATU, Gutema et al. Association of drinking water and environmental sanitation with diarrhea among under-five children: Evidence from Kersa demographic and health surveillance site, eastern Ethiopia. Frontiers in Public Health, v. 10, 2022. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2022.962108/full. Acesso em: 01 jul. 2023.

MÜLLER, Thais; SILVA, Mariane C. Educação Ambiental e Sustentabilidade Ambiental nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ambiente & Educação, v. 28, n. 1, p. 1-29, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15199. Acesso em: 03 jul. 2023.

MUNDIE, Courtney; DONELLE, Lorie. The environment as a patient: A content analysis of Canadian nursing organizations and regulatory bodies policies on environmental health. Canadian Journal of Nursing Research, v. 54, n. 4, p. 464-473, 2022. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/08445621211035913. Acesso em: 02 jul. 2023.

NICHOLAS, Patrice K. et al. Climate change and population health: Incorporating stages of nursing's political development. Nursing Outlook, v. 69, n. 1, p. 65-73, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0029655420306151. Acesso em: 02 jul. 2023.

NUNES, Camila H. et al. A abordagem das questões ambientais na pósgraduação em enfermagem no Brasil. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/RgrhWPvppPypMDHNVXbKKfk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 jul. 2023.

PASINI, Fernando; DAMKE, Taiara. A importância da potabilidade da água no saneamento básico para a promoção da saúde pública no Brasil. Revista Eletrônica TECCEN, v. 13, n. 1, p. 8-15, 2020. Disponível em: http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/TECCEN/article/view/2200. Acesso em: 10 jul. 2023.

PATRICIO, Karina P.; AMORIM, Alefe R.; BORGES, Beatriz Z. R. O descarte incorreto de resíduos sólidos em um centro cirúrgico: um problema ambiental, econômico e social. Engenharia Sanitaria e Ambiental, v. 27, p. 617-623, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/esa/a/4M9pRJkhrnGN94k7jNMXdDy/?lang=pt#. Acesso em: 06 jul. 2023.

PATRICK, Rebecca; HENDERSON‐WILSON, Claire; EBDEN, Matthew. Exploring the co‐benefits of environmental volunteering for human and planetary health promotion. Health Promotion Journal of Australia, v. 33, n. 1, p. 57-67, 2022. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/hpja.460. Acesso em: 02 jul. 2023.

PAZMIÑO, María et al. Percepción sobre las prácticas de salud ambiental en estudiantes y profesores universitarios. Boletín de Malariología y Salud Ambiental, v. 62, n. 2, p. 328-334, 2022. Disponível em: http://www.iaes.edu.ve/iaespro/ojs/index.php/bmsa/article/view/476. Acesso em: 07 jul. 2023.

PENTÓN, Carmen R. C.; PAZOS, Claribel P.; MARTÍNEZ, Lilian I. S. ¿Cómo contribuir a la educación ambiental desde la estructura de la actividad de estudio?. Revista Médica Electrónica, v. 42, n. 6, p. 2687-2690, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1150048. Acesso em: 02 jul. 2023.

PERES, Roger R. et al. Educação ambiental para docentes enfermeiros: percepção e relação com a formação do enfermeiro. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 36, p. 85-93, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/KKY7XmvSdHX8mMntcVDJqKm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 jul. 2023.

POTTER, Teddie. Planetary health: the next frontier in nursing education. Creative Nursing, v. 25, n. 3, p. 201-207, 2019. Disponível em: https://connect.springerpub.com/content/sgrcn/25/3/201.abstract. Acesso em: 02 jul. 2023.

RAMOS, Maurivan G.; LIMA, Valderez M. R.; AMARAL-ROSA, Marcelo P. Contribuições do software IRAMUTEQ para a Análise Textual Discursiva. Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa, v. 1, 2018. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1676/1628. Acesso em: 27 jun. 2023.

SANTANA, Kelly F. S. et al. Competências em promoção da saúde nas práticas de educação ambiental de agentes comunitários de saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 42, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/dwgSHpZrv3KrvMByzKHLBqn/?format=pdf&lang=p. Acesso em: 03 jul. 2023.

TONG, Allison; SAINSBURY, Peter; CRAIG, Jonathan. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International journal for quality in health care, v. 19, n. 6, p. 349-357, 2007. Disponível em: https://academic.oup.com/intqhc/article/19/6/349/1791966?login=false. Acesso em: 13 jul. 2023.

VALLEJOS, Gloria G. et al. Liderazgo en enfermería, una mirada desde la opinión de egresadas/os de enfermería y miembros del equipo de salud. Cultura de los cuidados: Revista de Enfermería y Humanidades, n. 64, p. 46-59, 2022. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8710332. Acesso em: 10 jul. 2023.

Published

2024-07-30

How to Cite

Sena-Castanheira, J., & Penha Serrano, S. (2024). Health-environment relationship and the perspective of Environmental Education during nursing training: teaching representation: representação docente. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(1), 1–23. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16079