Políticas Públicas e Educação Ambiental na Contemporaneidade: uma análise crítica sobre a Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA)

Authors

  • Jéssica Nascimento Rodrigues
  • Mauro Guimarães

Keywords:

Educação Ambiental Crítica, Neoliberalismo, Terceira Via, Nova Pedagogia da Hegemonia, Políticas Públicas Educacionais

Abstract

Neoliberalism, in new “disguise”, and the Third Way, or the New Social Democracy, are new formats for the capitalist mode of production. Due to this format and some other new ones which have shown up in the crisis, they are considered immutable. The new pedagogy of hegemony is the pedagogical mechanism that favors a conservative view on Environmental Education in the present socio-environmental crisis. This paper aims at briefly analyzing this “episode” and providing a critical view on the National Policies in Environmental Education, in a transformative concept of Environmental Education.

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Author Biographies

Jéssica Nascimento Rodrigues

Mestre em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ.

Mauro Guimarães

Professor Adjunto do Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (DES/IM), da Universidade Federal Rural do Rio de janeiro (UFRRJ). Professor do Programa de Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares – UFRRJ.

Published

2011-07-31

How to Cite

Rodrigues, J. N., & Guimarães, M. (2011). Políticas Públicas e Educação Ambiental na Contemporaneidade: uma análise crítica sobre a Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA). Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 15(2), 13–30. Retrieved from https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1009

Issue

Section

Artigos