Refletindo sobre a relação entre natureza humana, valores capitalistas e a crise ambiental: contribuições para a promoção da Educação Ambiental crítica

Authors

  • Gabriela Ventura
  • Isabela Cabral Félix Sousa

Keywords:

Educação Ambiental, Educação Ambiental Crítica, Problemática sócio-ambiental, Relação ser humano e ambiente, Estudantes de Ensino Médio, Capitalismo

Abstract

The discussion about the relationship among human beings and the environment - the core in environmental issues - must take into account their historical, cultural, biological and social nature. This paper addresses these interconnections based on the perceptions of the environmental crisis exposed by a group of High School students. Data were collected by questionnaires and focal groups. Content analysis was carried out in order to select thematic categories. Among the themes that have emerged in this study, we have pointed out the ones that involve the relationship among human nature, capitalist values and environmental issues. Finally, some issues that can contribute to the promotion of a critical Environmental Education are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Ventura

Mestre em Ensino de Ciências. É docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Atua no Espaço Ciência Interativa do IFRJ - Nilóplis/RJ e no Ensino Médio

Isabela Cabral Félix Sousa

Doutora em Educação Intercultural. É pesquisadora da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz, ambos da Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro

Published

2011-01-31

How to Cite

Ventura, G., & Sousa, I. C. F. (2011). Refletindo sobre a relação entre natureza humana, valores capitalistas e a crise ambiental: contribuições para a promoção da Educação Ambiental crítica. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 15(1), 13–34. Retrieved from https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1003

Issue

Section

Artigos