BioAmbiente: a gamification proposal in Environmental Education for Elementary School II
BioAmbiente: a gamification proposal in Environmental Education
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15733Keywords:
Teaching method, Active Methodology, Educational Games, learningAbstract
Gamification in Environmental Education has been a teaching strategy with significant results. However, adaptations are necessary to consider the ludic and social context of the student. In this sense, this study aimed to develop the game BioAmbiente as a strategy for inserting the theme of Environmental Education in Science teaching for the 9th grade of Elementary School II. The game consists of moving around a board, in which players are faced with environmental situations that require knowledge for resolution. The results showed that the product has the potential to be used as a didactic tool for the insertion of the environmental theme. Emphasizing that gamification does not completely replace Environmental Education, it should be used as a complement, with practical approaches, maximizing student participation and awareness of environmental issues.
Downloads
References
BEZERRA, Cristiane de Lima; LIMA, Daniela de Jesus. Kahoot: uma ferramenta didático-pedagógica para o ensino de educação ambiental. Revista Encantar, v. 2, p. 01–12, 2020.
BEZERRA, Yasmin Bruna de Siqueira.; PEREIRA, Fabianna de Souza Padilha.; SILVA, Andrea.; MENDES, Deyse das Graças Pereira da Silva. Análise da percepção ambiental de estudantes do ensino fundamental II em uma escola do município de Serra Talhada (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 9, n. 2, p. 472–488, 2014.
BITTENCOURT, Mariana Ferreira; CARMO, Edinaldo Medeiros. A abordagem da Educação Ambiental na segunda e na terceira versão da Base Nacional Comum Curricular. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 2, p. 200–216, 2021.
BOSA, Cláudia Regina; TESSER, Halandey Camilo de Borba. Desafios da educação ambiental nas escolas municipais do município de Caçador – SC. Revista Monografias Ambientais - REMOA, v. 14, n. 2, 2014.
DIAS, Genebalbo Freire.Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia. 2004.
DIAS, Rosemery Santa Brigida; LOPES, Paulo Tadeu Campos. O uso do Scratch no ensino de Ciências com uma turma do oitavo ano do ensino fundamental numa escola municipal de Xinguara/PA. Revista Redin. Revista Educacional Interdisciplinar, v.9, n.1, 2020.
FENNER, Rose. O desafio da educação ambiental no contexto escolar. v. 1, n. 1, Rio Grande do Sul: UFSS, 2015
FERREIRA-COSTA, R.; LIMA, A.; RODRIGUES, F. GALHARDO, E. O Role Playing Game (Rpg) Como Ferramenta De Aprendizagem No Ensino Fundamental E Médio. UNESP, São Paulo, 2006.
FRAGOSO, Edjane; NASCIMENTO, Elisangela Castedo Maria. A educação ambiental no ensino e na prática escolar da Escola Estadual Cândido Mariano – Aquidauana/MS. Revista de Educação Ambiental. Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Rio Grande – RS, 2018.
FRISON, Marli Dallagnol.; VIANNA, Jaqueline.; CHAVES, Jessica Mello; BERNARDI, Fernanda Naimann. Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009.
GAMA, Suzany Evelyn de Souza; BRIDI, Veronica Loureiro. Educação Ambiental no Ensino Fundamental: dificuldades, desafios, recursos didáticos e percepções. Revista Educação Pública, v. 21, n. 27, 2020.
JACOBI, Pedro. Educação Ambiental: cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p 189-205, 2003.
LAÉRCIO, Francisco Giovani Souza; FONSECA, Leticia RodriguesProposta de Jogo Educativo para Educação Ambiental no Ensino Básico. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 17, n. 1, p. 09–27, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12422. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12422. Acesso em: 10 jul. 2023.
MACHADO, Ailton Cavalcante; TERÁN, Augusto Fachín. Educação Ambiental: Desafios e Possibilidades no Ensino Fundamental I nas escolas públicas. Educação Ambiental em ação, 2019.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
MORAN, José. Mudar de Forma de Ensinar e De Aprender. Revista Interações, São Paulo, vol. V, p.57-72, 2000.
MOURA, R. B. C. et al. Possibilidades Educacionais Ampliadas pelo Uso das Novas Tecnologias no Cenário dos Nativos Digitais. Simpósio de Pesquisa e Desenvolvimento em Computação, Cruz Alta, RS, p.1-4, 2015.
MOURA, Lidiane da Silva; DIAS, Maria Juliana; SILVA, Luciana de Araújo Mendes. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Desafios e Possibilidades. Revista Saúde e Educação, v. 4, n. 1, 2019.
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável | As Nações Unidas no Brasil. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br/sdgs>. Acesso em: 4 jul. 2023.
PINTO, Alline Penha.Os Jogos Educativos nas práticas ambientais: um estudo na Escola Agrícola “José Cesário Mendes de Barros”, Humaítá – AM. Dissertação (Mestrado profissional). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2018.
POLLI, Anderson; SIGNORINI, Tiago.A inserção da Educação Ambiental na prática pedagógica. Ambiente & educação. Rio grande, v. 17, n. 2, p.93-101, 2012.
PRENSKY, Marc.Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2012.
SOUZA, Girlene Santos et al. Educação Ambiental como ferramenta para o manejo de resíduos sólidos no cotidiano escolar.Revista Brasileira de Educação Ambiental, Rio Grande, v. 8, n. 2:118-130, 2013.
SCHMITZ, Birgit; KLEMKE, Roland; SPECHT, Marcus. Effects of mobile gaming patterns on learning outcomes: a literature review. InternationalJournalof Technology Enhanced Learning, v. 4, n. 5-6, p. 345-358, 2012.
VIEIRA SANTOS, M. L. S.; SOUZA, R. N. P. M. de; DE SOUSA ARAÚJO, M. C. A gamificação como estratégia de engajamento para a prática da educação ambiental<br>Lagamificación como estrategia de engajamiento para lapráctica de laeducación ambiental <br>Gamification as a engagementstrategy for thepracticeofenvironmentaleducation. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 279–295, 2018.
ZAINUDDIN, Z; WAH CHU, S. K; SUJHA, M; PERERA, C. J. The impact of gamification on learning and instruction: A systematic review of empirical evidence. JournalofEducationalResearch Review, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.