Indigenous handicrafts as departure point to understand the resistance and place belonging
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.13879Keywords:
Handicrafts, Place, Belonging, Environmental EducationAbstract
I share in these lines a bit of the motivations and reflections that led me to consider a doctoral thesis that addresses the crafts of the Saraguro people of Ecuador as an environmental educational process. Here are the previous paths, which mixed with the sense of belonging, have been intertwined to open spaces for other relevant issues also in indigenous matters and Environmental Education: how is the place perceived? What is the relationship between him and social struggles? I also write from the feeling that produces me to be Ecuadorian in a moment of popular revolt in my country, from those absences and nostalgia that are strongly manifested today, in that popular clamor that I accompany from afar, in that “(re)exist in times of regression”.
Downloads
References
BERDOULAY, Vincent; ENTRINKIN, Nicholas. Lugar e sujeito: Perspectivas teóricos. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 5. p. 93-116.
CHAVEIRO, Eguimar. Corporeidade e lugar: Elos da Produção da Existência. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 11. p. 249-279.
COHN, Clarice. CULTURAS EM TRANSFORMAÇÃO: OS ÍNDIOS E A CIVILIZAÇÃO. São Paulo em Perspectiva, [s.l.], v. 15, n. 2, p.36-42, abr. 2001. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-88392001000200006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392001000200006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 01 ago. 2018.
CUNHA, Maria Isabel da. CONTA-ME AGORA!: AS NARRATIVAS COMO ALTERNATIVAS PEDAGÓGICAS NA PESQUISA E NO ENSINO. Revista da Faculdade de Educação, [s.l.], v. 23, n. 1-2, p.185-195, jan. 1997. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-25551997000100010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551997000100010. Acesso em: 01 jun. 2019.
ESTÉVEZ-ALVAREZ, Lurima. LA EDUCACIÓN ESTÉTICO-AMBIENTAL EN LA FORMACIÓN DE EDUCADORES (AS). 2017. 270 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Ambiental, Programa de Pós-graduação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011912.pdf. Acesso em: 18 jul. 2019.
GRÜN, Mauro. A importância dos lugares na Educação Ambiental. In: Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. especial, dezembro de 2008.
MARANDOLA JUNIOR, Eduardo. Lugar Enquanto Circunstancialidade. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 10. p. 227-247.
MELLO, João Baptista Ferreira de. O triunfo do lugar sobre o espaço. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 3. p. 33-68.
OLIVEIRA, Lívia de. O Sentido de Lugar. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. Sao Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 1. p. 3-16.
RELPH, Edward. Reflexiões sobre a Emergência, Aspectos e Essência do Lugar. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 2. p. 17-32.
SÁ, Laís Mourão. Pertencimento. In: JR, Luis Antônio Ferraro (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005, v. 01. p. 245 - 255.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.