Indigenous handicrafts as departure point to understand the resistance and place belonging

Authors

  • Lissette Torres Universidade Federal do Rio Grande, FURG https://orcid.org/0000-0001-5607-4525
  • Cláudia da Silva Cousin Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Narjara Mendes Garcia Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.13879

Keywords:

Handicrafts, Place, Belonging, Environmental Education

Abstract

I share in these lines a bit of the motivations and reflections that led me to consider a doctoral thesis that addresses the crafts of the Saraguro people of Ecuador as an environmental educational process. Here are the previous paths, which mixed with the sense of belonging, have been intertwined to open spaces for other relevant issues also in indigenous matters and Environmental Education: how is the place perceived? What is the relationship between him and social struggles? I also write from the feeling that produces me to be Ecuadorian in a moment of popular revolt in my country, from those absences and nostalgia that are strongly manifested today, in that popular clamor that I accompany from afar, in that “(re)exist in times of regression”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lissette Torres, Universidade Federal do Rio Grande, FURG

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA/FURG).

Cláudia da Silva Cousin, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA/FURG). Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

[1]Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA/FURG). Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 

References

BERDOULAY, Vincent; ENTRINKIN, Nicholas. Lugar e sujeito: Perspectivas teóricos. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 5. p. 93-116.

CHAVEIRO, Eguimar. Corporeidade e lugar: Elos da Produção da Existência. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 11. p. 249-279.

COHN, Clarice. CULTURAS EM TRANSFORMAÇÃO: OS ÍNDIOS E A CIVILIZAÇÃO. São Paulo em Perspectiva, [s.l.], v. 15, n. 2, p.36-42, abr. 2001. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-88392001000200006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392001000200006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 01 ago. 2018.

CUNHA, Maria Isabel da. CONTA-ME AGORA!: AS NARRATIVAS COMO ALTERNATIVAS PEDAGÓGICAS NA PESQUISA E NO ENSINO. Revista da Faculdade de Educação, [s.l.], v. 23, n. 1-2, p.185-195, jan. 1997. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-25551997000100010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551997000100010. Acesso em: 01 jun. 2019.

ESTÉVEZ-ALVAREZ, Lurima. LA EDUCACIÓN ESTÉTICO-AMBIENTAL EN LA FORMACIÓN DE EDUCADORES (AS). 2017. 270 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Ambiental, Programa de Pós-graduação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011912.pdf. Acesso em: 18 jul. 2019.

GRÜN, Mauro. A importância dos lugares na Educação Ambiental. In: Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. especial, dezembro de 2008.

MARANDOLA JUNIOR, Eduardo. Lugar Enquanto Circunstancialidade. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 10. p. 227-247.

MELLO, João Baptista Ferreira de. O triunfo do lugar sobre o espaço. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 3. p. 33-68.

OLIVEIRA, Lívia de. O Sentido de Lugar. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. Sao Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 1. p. 3-16.

RELPH, Edward. Reflexiões sobre a Emergência, Aspectos e Essência do Lugar. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar?: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. Cap. 2. p. 17-32.

SÁ, Laís Mourão. Pertencimento. In: JR, Luis Antônio Ferraro (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005, v. 01. p. 245 - 255.

Published

2023-04-14

How to Cite

Torres, L., da Silva Cousin, C. ., & Mendes Garcia, N. . (2023). Indigenous handicrafts as departure point to understand the resistance and place belonging . REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(1), 295–309. https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.13879