Learning in Environmental Education in the school context: understanding Elementary School students

a compreensão de estudantes do Ensino Fundamental

Authors

  • Geilson de Arruda Reis Universidade do Vale do Taquari - Univates
  • Suzana Feldens Schwertner Universidade do Vale do Taquari - Univates

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12410

Keywords:

Formal environmental education, learning experiences

Abstract

This article is a cutout of the master’s in Teaching thesis about an environmental education work that has been developed with elementary school students, since June 2012, in a public school in Imperatriz MA/BRA: the Bacuri Verde Project - Adopt a Tree (PBV). The objective was to investigate the understanding of participating students about learning in environmental education. Regarding the methodology, it is a qualitative research, approaching the assumptions of multicase studies. Nine graduates and three current students were involved, a total of 12 participating. Semi-structured interviews were used to produce the data, which were recorded and transcribed in full. The data were analyzed using the Discursive Textual Analysis approach. The results showed that the meanings of environmental education consider references as experiences lived in the participants daily lives with PBV. It was understood that an environmental education is able to help subjects to know and connect better with the environment.

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Author Biographies

Geilson de Arruda Reis, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutorando em Ensino do PPGEnsino na Universidade do Vale do Taquari-Univates. Mestre em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari-Univates. Graduado em Geografia e Pedagogia. Especialista em Metodologia do Ensino da Geografia Aplicada ao Planejamento Ambiental; Educação em Direitos Humanos; Atendimento Educacional Especializado (AEE) e Psicopedagogia Clínica e Institucional. Foi professor do componente curricular de Geografia e área de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas do Ensino Médio EBEP e EMIEP na Escola Marly Sarney-SESI por mais de 12 anos. Atualmente está lotado no Departamento Pedagógico/Setor Anos Finais da Secretaria Municipal de Educação de Imperatriz/Semed, atuando como técnico e professor formador na rede. Atuante em projetos de Educação Ambiental. Membro Titular representando a Semed no Conselho Municipal de Meio Ambiente de Imperatriz-MA para o biênio 2019/2021. É integrante do grupo de pesquisa "Currículo, Espaço e Movimento" (CNPq) vinculado ao PPGEnsino. No turno vespertino trabalha na área da Educação Inclusiva, como professor de Atendimento Educacional Especializado em Sala de Recursos Multifuncional no Departamento Municipal de Educação Inclusiva DEMEI Gusmão, na Rede de Ensino do município de Davinópolis-MA.

Suzana Feldens Schwertner, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010), com período de doutorado sanduíche na Arizona State University (ASU), Estados Unidos. Pós-Doutorado em Educação pela UFRGS (2011). Atualmente, é professora do curso de Psicologia da Universidade do Vale do Taquari - Univates e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Univates, nas linhas de pesquisa Ciência, Sociedade e Ensino; Formação de Professores, Estudo do Currículo e Avaliação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa do Diretório CNPq: Juventudes, Imagem e Educação. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Currículo, Espaço, Movimento

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Published

2021-08-20

How to Cite

de Arruda Reis, G., & Feldens Schwertner, S. . (2021). Learning in Environmental Education in the school context: understanding Elementary School students: a compreensão de estudantes do Ensino Fundamental. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(2), 217–244. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12410