Um olhar para dentro: A perspectiva identitária em a cor da ternura, de Geni Guimarães

Authors

  • Emanuelle Valéria Gomes de Lima Universidade Estadual da Paraíba
  • Maria Simone Nogueira Marinho Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14295/reis.v6i1.14701

Keywords:

Literatura infanto-juvenil, Literatura afro-brasileira, Identidade

Abstract

 The traject of infantile’s and juvenile literature in Brazil is marked by a aesthetic homogeneity that not matches with the diversity and pluriethnicity existing in the country.  So, there is a produtions disparity that presentes (themes about racism, sexism, and so on in its plots). The cenary begins to modify, particularly since the years 1990 and after the promulgation of Laws as Federal Law 10.639/2003, changed to 11.645/2008, both with the objective of disseminating African, Afro-descendant and Indigenous History and Cultures in Brazilian Basic Education. These Laws were made after pressure from black movements. The democratic action efects of insertion of the black and female segment also takes place in the publishing market that for long time made it difficult to publish marginalized writings, especially in the field of infantile’s and juvenile publishing. Therefore this paper wants to analise the book A cor da Ternura by Geni Guimarães, black and poor woman who survived the racist and misogynist social environment, developing a look inside herself, which overflows in a sensitive and playful literature. Throught from autor’s perpectives like Hall (2002), hooks (2019), Kilomba (2019) among others, we analyze the work's protagoniste, also called Geni, under the black identity construction point view.

 

KEYWORDS: Infantile’s and juvenile literature. Afro-brazilian literature. Identity.

Author Biographies

Emanuelle Valéria Gomes de Lima, Universidade Estadual da Paraíba

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Literatura e Interculturalidade (PPGLI/UEPB).

Maria Simone Nogueira Marinho, Universidade Estadual da Paraíba

Professora Drª. do PPGLI (Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade) da Universidade Estadual da Paraíba.

References

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10/01/2003.

CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade. Volume II. Tradução: Klauss Brandini Gerhardt. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

GUIMARÃES, Geni. A cor da ternura. São Paulo, FTD, 1998.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 7. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

NOGUEIRA, Carlos Roberto F. O Diabo no imaginário cristão. 2 ed. São Paulo: EDUSC, 2002.

OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus. Personagens negros na Literatura Infanto-Juvenil: há muito fazer-dizer, há muito de palavra-ação. In.: SILVIA, Márcia Tavares; RODRIGUES, Etiene Mendes. (Orgs). Caminhos da Leitura Literária: Propostas e Perspectivas de um Encontro. Campina Grande: Bagagem, 2009. P. 156-176

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.

Published

2023-10-02

How to Cite

Gomes de Lima, E. V., & Nogueira Marinho, M. S. (2023). Um olhar para dentro: A perspectiva identitária em a cor da ternura, de Geni Guimarães. Revista Eletrônica Interações Sociais, 6(1), 46–61. https://doi.org/10.14295/reis.v6i1.14701