Interventional research in the construction of knowledge of a professional master's in education

first notes of an investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rbhcs.v16i32.14853

Keywords:

Education, Intervention reseach, Professional master’s

Abstract

This article is the result of an ongoing investigation into intervention research in education in the Graduate Program in Education - Professional Master in Youth and Adult Education (MPEJA), at the State University of Bahia (UNEB). We sought to answer, through the content analysis of the Final Course Papers, the questions: what is intervention research in education, and how has it been theoretically and methodologically configured in MPEJA/UNEB? The objective is to understand how this nature of research has been constituted in this Program, explaining its contradictions and possibilities. The results, in general terms, demonstrate that the Program realizes this nature of research, innovates in terms of active methods of investigation, for example, descriptive and purposeful studies, as well as in new information gathering devices, however, it has weaknesses in the organization, analysis, interpretation and inferences of the information collected from the interventions, which implies in fragile investigative results.

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Author Biographies

Antonio Pereira, Universidade do Estado da Bahia

Professor Doutor e vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos – Mestrado Profissional (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB), editor científico da Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos (RIEJA), líder do Grupo de Pesquisa Sujeitos e Processos Educativos e Sociais Interventivos (GPSUPESI).

Érica Valéria Alves, Universidade do Estado da Bahia

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos – Mestrado Profissional (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB), líder do Grupo de Pesquisa Contexto e Cognição em EJA (CCEJA).

Jocenildes Zacarias Santos, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos – Mestrado Profissional (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB), líder do Grupo de Pesquisa Línguagem, Infãncia, EJA e Tecnologias da informação e comunicação (GELITEC).

Marta Rosa F. A. MIRANDA SILVA, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos – Mestrado Profissional (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB), pesquisadora do Grupo de Pesquisa Sociedade, Conhecimento, Política e Desenvolvimento.

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Published

2024-07-23

How to Cite

Pereira, A., Alves, Érica V., Santos, J. Z., & MIRANDA SILVA, M. R. F. . A. (2024). Interventional research in the construction of knowledge of a professional master’s in education: first notes of an investigation. Revista Brasileira De História & Ciências Sociais, 16(32), 460–482. https://doi.org/10.14295/rbhcs.v16i32.14853