THE COVID-19 PANDEMIC IN BRAZIL AND THE RELATIONSHIPS WITH BEHAVIORAL DISORDERS IN EDUCATORS
an integrative literature review
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14763Keywords:
Pandemic and teachers. Bibliographic survey. Mental health and teachers.Abstract
This article sought to investigate the panorama that the academic community already identify in relation to the Covid-19 Pandemic and its consequences for the mental health of educators in Brazil. To this end, a bibliographic survey of published productions on the subject was carried out in the period from 2020 to the first half of 2022. When the research is carried out, a large number of publications related to the context of the Pandemic and Education in general can be noted. It is a very troubled historical period, which deserves prominence and deep analysis. Many articles with the most varied clippings on the topic were found. For the elaboration of this text, researches were selected that made reference especially to the teaching work during the pandemic period in Brazil. According to all the researches reviewed, there is a consensus that the volume of work and the abrupt change without specific training to remote teaching led to overload and an increase in teacher discomfort in general. Behavior disorders such as anxiety, depression and stress, already identified in the teaching career before the pandemic, are strongly present in several studies and reports.
Downloads
References
Alvarenga, R. Et al. Percepção da qualidade de vida de professores das redes públicas e privadas frente à pandemia do covid-19. Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida. 2020.
Disponível em: https://www.cpaqv.org/revista/CPAQV/ojs-2.3.7/index.php?journal=CPAQV&page=article&op=view&path%5B%5D=538. Acesso em 18 de junho de 2022
Bessa, S. Professores em tempos de pandemia: percepções, sentimentos e prática pedagógica. Devir Educação, 183–205. 2021
Disponível em: https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.410
Brasil. Ministério da Saúde. O que é coronavírus? (COVID-19).
Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/ Acesso em 14 de jun. de 2022.
Brasil, M. da E. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP Nº 5, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: CNE, 2020.
Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em 14 de junho de 2022.
Santos, E. L, I. S. SOUSA, N. J. “Da noite para o dia” o ensino remoto: (re) invenções de professores durante a pandemia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) biográfica, v. 5, n. 16, p. 1632-1648, dez. 2020.
Duarte, M. Q. Santo, M. A. S. Lima, C. P. Portella, J. Marceli, G.C. COVID-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul. Brasil, 2020.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/ghSHWNYkP6gqJm4LQVhkB7g/?lang=pt&format=pdf Acesso em 14 de junho de 2022.
Freitas, R. F. et al. Prevalência e fatores associados aos sintomas de depressão, ansiedade e estresse em professores universitários durante a pandemia da COVID-19. v. 70, n. 4 p. 283-292. Epub 29 nov. 2021.
Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0047-2085000000348>. 1982-0208. https://doi.org/10.1590/0047-2085000000348. Acesso em 18 junho 2022
Guimarães, B. et al. Pandemia de COVID-19 e as atividades de ensino remotas: riscos ergonômicos e sintomas musculoesqueléticos dos docentes do Instituto Federal Catarinense. Epub 28 abr. 2022. ISSN 2316-9117p. 96-102. 2022.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/1809-2950/21020229012022PT Acesso em 18 junho 2022
Martins. A. C. B. L, Damasceno. R. S, Sousa. M, A de, Ripardo. M, V, S, Albuquerque. L, V, C. Melo. M, A, C, A Experiência De Professores No Ensino Remoto: Dilemas, Saúde Mental E Contextos De Trabalho Na Pandemia.
Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/article/view/20468 Acesso em 18 junho 2022
Leão, A, C, A et al. Consumo de álcool em professores da rede pública estadual durante a pandemia da COVID-19. p. 5-15. 2022. Epub 21 fev. 2022. ISSN 1982-0208.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000368. Acesso em 18 junho 2022
Oliveira, E.C. Santos, V.M. Adoecimento Mental Do Professor Da Educação Básica No Brasil. Ananis do SIMEDUC.
Disponível em: https://tiradenteslegada.emnuvens.com.br/simeduc/article/view/14868 Acesso em 14 de jun.2022.
Pereira, H. P. Santos, F. V. Manenti, M. A. Saúde Mental De Docentes Em Tempos De Pandemia: Os Impactos Das Atividades Remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista. 26–32, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3986851.
Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/74. Acesso em: 18 jun. 2022.
Pimentel, R. M. M et al. A disseminação da covid-19: um papel expectante e preventivo na saúde global. São Paulo. v. 30, n. 1, p. 135-140, 2020.
Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822020000100017&lng=pt&nrm=iso
Santos, E. C. Espinosa, M. M. Marcon, S. R. Qualidade de vida, saúde e trabalho de professores do ensino fundamental. Acta Paul Enferm. 2020
Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/zx5RMBbTgSyNFhcyG4PZ3mD/abstract/?lang=pt
Silva, E. R. da. Santos, T. P. dos. O ensino remoto e o trabalho docente em tempos de pandemia: uma análise crítica. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. 71–82, 2021.
Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27632 Acesso em: 18 jun. 2022.
Silva, F. J. A. et al. As dificuldades encontradas pelos professores no ensino remoto durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development v. 11, n. 2, p. e17511225709, 2022.
Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/25709 Acesso em: 18 jun. 2022.
Silva, R, R, V, et al. Pandemia da COVID-19: insatisfação com o trabalho entre professores (as) do estado de Minas Gerais, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva v. 26, n. 12 p. 6117-6128. ISSN 1678-4561.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320212612.10622021. Acesso em 18 junho 2022
Souza, K, R. de et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde [online]. 2021, v. 19. Epub 19 Out 2020. ISSN 1981-7746.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309 Acesso em 15 jun. 2022.
Tonucci, F. Não vamos perder esse tempo precioso dando lições de casa. Diário El País. Abril de 2020.
Disponível em: https://elpais.com/sociedad/2020-04-11/francesco-tonucci-no-perdamos-este-tiempo-precioso-dando-deberes.html. Acesso em 15 jun. 2022.
Troitinho, M, C, R. et al. Ansiedade, afeto negativo e estresse de docentes em atividade remota durante a pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde. Epub 08 Dez 2021. ISSN 1981-7746. 2021.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00331. Acesso em 15 jun. 2022
Vitorassi, S. Experiência pandêmica em um ano histórico. Fronteiras: Revista Catarinense de História, n. 37, p. 103-117, 28 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.