TRAINING TEACHERS FOR PROFESSIONAL EDUCATION

a case study on license courses at ifap / Macapá campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.14591

Keywords:

Federal Institutes. Teacher training. Professional education

Abstract

The study aims to analyze the training of undergraduate students at Instituto Federal do Amapá - Macapá campus (IFAP), seeking to verify if it contributes to the exercise of teaching in Professional Education (EP). The investigation took as reference the Degree in Informatics and Degree in Chemistry offered by the institution, as well as the official guiding documents. A qualitative approach was used in the methodology, based on a case study. The results revealed that the Degrees offered by IFAP are aimed at teaching in Basic Education and do not privilege teacher training for Professional Education, a situation that contributes to a distance between the historical educational purposes of the locus where they are offered and the preparation for the teaching in Technical Vocational Education, preventing this relationship from being perceived and experienced in a dialogic way in the training itinerary of IFAP undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Srª Adriana Valeria, Instituto Federal do Amapá

Master in Science (UFRRJ); Specialist in Educational Policies (CEPE/UNIFAP). Graduated in Pedagogy from the Federal University of Amapá (UNIFAP). Teacher at the Amapá State Network, Pedagogue at the Federal Institute of Amapá - IFAP/Macapá campus.

 

Srª Liliane Sanchez, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora associada 3 na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro –UFRRJ - Rio de Janeiro. E-mail: lilianesanchez@gmail.com ORCID ID: https//orcid.org/000-000232502940.  http://lattes.cnpq.br/7875754985048131

 

References

ALVES, Rosilda Maria. Processos de implantação e implementação dos cursos de licenciatura em Matemática e Física no CEFET-PI. 2009. 158p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação – UnB, Brasília, 2009.

BRASIL. Resolução nº 6/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, 2012.

________.Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências.

________. MEC – Ministério da Educação. Concepção e Diretrizes – Instituto Federal de educação, Ciência e Tecnologia. Brasília: PDE/SETEC, 2008.

________.MEC – Ministério da Educação. Contribuições para o processo de construção dos cursos de licenciatura dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. (documento técnico encaminhado à SETEC/MEC). Brasília: MEC/SETEC, 2008.

________.MEC – Ministério da Educação. Escassez de Professores no Ensino Médio: Propostas estruturais e Emergenciais. Brasília: CNE/CEB, 2007.

CARNIELLI, B. L.; GOMES, C. A.; CAPANEMA, C. O magistério da educação profissional: vencendo o dualismo histórico. Educação Profissional: Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 221-229, 2008.

COSTA, Maria Adélia. Política de formação de professores para a educação profissional e tecnológica: cenários contemporâneos. Tese (Doutorado em Educação), Centro de Educação/UFU, 2012. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.16i1.0009

DINIZ - PEREIRA, Julio Emílio. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, n. 68, p.109-125, dez. 99. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300006

FREITAS, Helena Costa Lopes de. A (NOVA) POLÍTICA DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES: A PRIORIDADE POSTERGADA. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1203-1230, out. 2007. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br/ DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300026

LIMA, Fernanda Bartoly G. de; SILVA, Kátia Augusta C. P. Cordeiro da. As licenciaturas nos Institutos Federais: concepções e pressupostos. In: ENCONTRO ESTADUAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 4, 2011, Goiânia. Disponível em http://www.ceped.ueg.br/anais/ivedipe/pdfs/didatica/co/40-164-2-SP.pdf Acesso em 13 de mai.2014.

MACHADO, Lucília R. de Souza. Diferenciais inovadores na formação de professores para educação profissional. (documento técnico encaminhado à SETEC/MEC). Brasília: MEC/SETEC, 2008.

PACHECO, Eliezer. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília: MEC/SETEC, 2010.

PETEROSSI, Helena Gemignani. Formação de professores para o ensino técnico. São Paulo: Loyola. 1994.

SALES, Paula Elizabeth Nogueira. Políticas de capacitação profissional de jovens: Estudo sobre as relações entre as atividades teóricas e práticas em um Programa de Aprendizagem. Dissertação (mestrado)- Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais/Programa de Pós Graduação em Educação. Belo Horizonte, 2010.

SANTOS, Jailson Alves dos. A trajetória da educação profissional. In: LOPES, Eliane M. T.; FARIAS FILHO, Luciano M.; VEIGA, Cyntia G. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 205-224.

Published

2024-01-09

How to Cite

ARAUJO, A. V. B. de, & Sanchez , L. B. (2024). TRAINING TEACHERS FOR PROFESSIONAL EDUCATION: a case study on license courses at ifap / Macapá campus. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 251–271. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.14591