QUALITATIVE AND QUANTITATIVE RESEARCH

imbrication of multiple and complex factors of the investigative approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14538

Keywords:

Methodology, Approaches, Paradigms, Research, Education

Abstract

This article had as subject the paradigmatic approaches that involves the research. It´s justified as being a geared text toward the beginner researchers and professors who teach disciplines related to research methodology. It had as main objective to discuss paradigmatic approaches related to Educational research. And as specific objectives: to articulate concepts related to methodologic approaches and to debate paradigmatic specificities. It started from authors as Denzin and Lincoln (2010), Lincoln and Guba (2010), Kuhn (1998), Flick (2009), Estrela (1992), etc. Methodologically it is a theoretic research, exploratory, based in bibliographical research made by mixed file. It contributed with concepts from many authors about quantitative and qualitative approaches, their constitutive aspects (ontological, epistemological, axiological, and methodologic), as well as its paradigmatic bases. So, this article brings contributions that may help to think about the reality’s apprehension.

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Author Biographies

Márcia Mineiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Mestra em Contabilidade pela Fundação Visconde de Cairu (FVC). Licenciada em Pedagogia e Bacharela em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora Adjunta na UESB; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação, didática e ludicidade (GEPEL/UFBA). 

Mara A. Alves da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Líder do Grupo de Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química (PƎQUI) do CFP/UFRB e Membro do grupo de pesquisa: DOCFORM - Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB. 

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB/Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB) e Docência, Currículo e Formação (CEPEP/ CNPq/UFRB). 

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Published

2022-11-26

How to Cite

Mineiro, M., A. Alves da Silva, M., & Gracia Ferreira, L. (2022). QUALITATIVE AND QUANTITATIVE RESEARCH: imbrication of multiple and complex factors of the investigative approaches. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 201–218. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14538