PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION

a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS

Authors

  • Dr. Victor Hugo Nedel Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Daniel Giordani Vasques Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13411

Keywords:

Iniciação Científica, Ciência, Escola

Abstract

The pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted.

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Author Biographies

Dr. Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Pós-Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Possui Licenciatura e Mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente, é Professor e Pesquisador do Departamento de Humanidades da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Daniel Giordani Vasques, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS. Licenciado e Mestre em Educação Física pela UFSC. Professor do Departamento de Expressão e Movimento da UFRGS.

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Published

2021-11-19

How to Cite

Oliveira, D. V. H. N. ., & Vasques, D. G. (2021). PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS. Momento - Diálogos Em Educação, 30(02), 370–396. https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13411