PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS

resistência epistemológica em tempos de pandemia

Authors

  • Eugenia Portela de Siqueira Marques Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Patrícia Portela de Siqueira Conte Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande/MS - SEMED
  • Wilker Solidade da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13220

Keywords:

Educação, Prática pedagógica, Pandemia, DCNERER

Abstract

The article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic.

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Author Biographies

Eugenia Portela de Siqueira Marques, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora em Educação pela UFSCar. Docente na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Coordenadora do GT21 Anped. Líder do Grupo de Pesquisa O Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Relações étnico-raciais e Formação de professores –GEPRAFE/PBGS –Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva.

Patrícia Portela de Siqueira Conte , Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande/MS - SEMED

Pedagoga, atua como Professora na Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande (MS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tópicos Específicos de Educação. 

Wilker Solidade da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná e mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Docentena Universidade Estadual do Oeste do Paraná e membropesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Relações étnico-raciais e Formação de professores -GEPRAFE/PBGS -Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva.

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Published

2021-11-19

How to Cite

Marques, E. P. de S. ., Conte , P. P. de S., & Silva, W. S. da . (2021). PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia. Momento - Diálogos Em Educação, 30(02), 220–244. https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13220