Dialogues between Citizen Science and Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15603

Keywords:

scientism, Environmental education, educational processes, open science

Abstract

Citizen Science (CC) emerged two decades ago, being considered recent and with few studies in Brazil. Some studies have already addressed CC's potential as a contributor to the volume of data in studies on conservation, but it is still necessary to better discuss its educational perspective in the training of citizens who participate in these initiatives. In this article, we address the interfaces between CC and Environmental Education (EA). In this context, we developed a theoretical essay, based on a literature review, to explain: (1) the importance of weaving dialogues between science and experience from a non-scientific perspective; (2) the democratic and integrative potential of CC; (3) the relationship between CC and EA and how connected they can positively contribute to human-environment interaction. From the alignment of these objectives, we hope to contribute to the expansion of more participatory scientific activities in Brazil and encourage the development of more CC initiatives and investigations that prioritize its educational aspect, contributing to the formation of scientifically literate and environmentally responsible citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Nascimento Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduada em Ciências Biológicas - Bacharelado pela Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC (2017), mestra em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente - PRODEMA (2020) e doutoranda no mesmo programa, também pela Universidade Estadual de Santa Cruz. 

Christiana Cabicieri Profice, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduação em Psicologia pela Universidade Santa Úrsula, mestrado em Psicologia Clínica e Patológica - Universite de Paris V (Rene Descartes) e em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente/PRODEMA, doutorado em Psicologia Social (UFRN). Professora da Universidade Estadual de Santa Cruz.

Alexandre Schiavetti, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduado em Ecologia (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho), mestre em Ciências da Engenharia Ambiental (USP),  doutor em Ecologia e Recursos Naturais (Universidade Federal de São Carlos), pós-doutor no Centro Nacional Patagônico e na Facultad de Ciências, Universidade de La Republica, Montevideo.

Fernando Enrique Grenno, Universidade Estadual de Santa Cruz

 Graduação em Ciência Política pela Universidad de Buenos Aires, mestrado em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Atualmente é doutorando pelo mesmo programa.

References

ALBAGLI, Sarita, CLINIO, Anne; RAYCHTOCK, Sabryna. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação - Open Science: interpretivetrendsandtypesofaction. Liincem Revista, v. 10, n.2,p.434-450, 2014.

ABAGLI, Sarita. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: Ibict; Rio de Janeiro, 2015.

ARRAIS, Antonia Adriana Mota; BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar. A Educação Ambiental Crítica e o pensamento freireano: tecendo possibilidades de enfrentamento e resistência frente ao retrocesso estabelecido no contexto brasileiro. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 37, n.1, p. 145–165.

BACHELARD, Gaston. La philosophiedu non: essai d’une philosophiedu nouvel esprit Scientifique. Paris: Presses Universitaires de France, 1940.

BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2001.

BALIBAR, Etienne. From Bachelard to Althusser: the concept of ‘epistemologicalbreak’.EconomyandSociety,v.7, n.3,p.207-237, 1978.

BALLARD, Heidi; DIXON, Colin; HARRIS, Emilly. Youth-focused citizen science:examiningtheroleofenvironmentalsciencelearningandagencyforconservation.BiologicalConservation,v. 208,p.65-75,2017.

BAPTISTA, Geilsa Costa Santos; CARVALHO, Graça Simões. Working conditions ofschool and teacher training in science: a study with teachers of biology of Bahia,Brazil.Procedia-Social andBehavioralSciences, v.55, s/n,p.57-61, 2012.

BAPTISTA, Geilsa Costa Santos. Do cientificismo ao diálogo intercultural naformaçãodoprofessoreensinode Ciências.Interacções,v.10,n.31, p.28-52, 2014.

BENSAUDE-VICENT, Bernadette.A genealogy of the increasing gap betweenscienceandthepublic. PublicUnderstandingofScience, v.10, n.1, p.99-113, 2001.

BENZEEV, Rayna et al. Formalizando a posse de terras indígenas melhoraram os resultados florestais na Mata Atlântica do Brasil, PNAS Nexus, v. 2, n.1, p. 287, 2023.

BERTOCHE, Gustavo. Modelos e rupturas epistemológicas: análise crítica daposiçãodeBachelard.Prometheus -JournalofPhilosophy, v.6, n.12,p.27-45, 2013.

BILIBIO, Marco Aurelio. Ecopsicologia, ecologia profunda e educação ambiental.RevistaRecaminho,s/n, p.8-11, 2009.

BONNEY, Rick. Citizenscience: A LabTradition. Living Bird, v. 15, n. 4, p. 7–15, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 dez. 2022

BRATMAN, Gregory et al. Nature and mental health: An ecosystem service perspective. Science Advances, v. 5, n.7, p. eaax0903, 2019.

COMANDULLI,Carolina et al. CiênciaCidadãExtrema:UmaNovaAbordagem. BiodiversidadeBrasileira,v.6, n.1,p.34-47, 2016.

CARBALLO-CÁRDENAS, Eira.; TOBI, Hilde. Citizen science regarding invasive lionfish in Dutch Caribbean MPAs: Drivers and barriers to participation. Ocean & Coastal Management, v. 133, s/n, p. 114-127, 2016.

CAVALIER, Darlene; KENNEDY, Eric. The rightful place of science: Citizen science. Arizona: Consortium for Science, Policy&Outcomes, 2016.

CUNHA, Davi et al.Citizen science participation in research in the environmental sciences: key factors related to projects’ success and longevity. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 89, n,3, p. 2229- 2245, 2017.

DEVICTOR, Vicente; WHITTAKER, Robert; BELTRAME, Coralie. Beyond scarcity: citizen science programmes as useful tools for conservation biogeography. Diversity and distributions, v. 16, n. 3, p. 354-362, 2010.

DICKINSON, Janis; ZUCKERBERG, Benjamim; BONTER, David. Citizen Science asan Ecological Research Tool: Challenges and Benefits. Annual Review of EcologyandSystematics,v.41,n.1, p.149-172, 2010.

DIEGUES, Antonio Carlos.A ecologia política das grandes ONGs transnacionaisconservacionistas.Nupaub/USP, São Paulo, 2008.

DIEGUES, Antonio Carlos. A construção da etno-conservação no Brasil: O desafio de novos conhecimentos e novas práticas para a conservação. Núcleo de Apoio à Pesquisa sobre Populações Humanas em Áreas Úmidas Brasileiras. Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 10, p. 1-10, 2010. Disponível em: <http://nupaub.fflch.usp.br/sites/nupaub.fflch.usp.br/files/color/manausetnocon.pdf>. Acessoem: 11 jan. 2022.

DITT, Eduardo Humberto; MOURATO, MOURATO, Susana;GHAZOUL, Jaboury; KNIGHT, Jonathan. Forest conversion and provision of ecosystemservices in the Brazilian Atlantic Forest. Land Degradation and Development, v. 21, n.6, p.591–603, 2010.

EFFTING, Tânia Regina. Educação Ambiental Nas Escolas Públicas: Realidade E Desafios. 2007 Monografia (Especialização em Planejamento para o Desenvolvimento Sustentável) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Marechal Cândido Rondon, Paraná, 2007.

FERNANDES, José Guilherme dos Santos; FERNANDES, Daniel dos Santos. A ‘experiência próxima’: saber e conhecimento em povos tradicionais. Espaço Ameríndio, v. 9, n. 1, p. 127-150, 2015.

FRAISL, Dilek et al. Ciência cidadã em ciências ambientais e ecológicas. Nature Reviews Methods Primers, v. 64, n. 2, 2022.

FREIRE, Paulo.Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREUD,Anna. Psicanáliseparapedagogos.Santos:MartinsFontes, 1973.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v.14, n.50, p. 27-38, 2006.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Meta, v. 1, n. 1, p. 28-43, 2009.

GREENHALGH, Trisha; THORNE, Sally; MALTERUD, Kirsti. Time to challenge the spurious hierarchy of systematic over narrative reviews? European Journal of Clinical Investigation, v. 48, n.6, p. e12931, 2018.

HIGGINS, Julian et al . Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions.John Wiley & Sons, 2019.

IRWIN, Alan.CitizenScience.London:Routledge, 1995.

JACOBI,Pedro.EducaçãoAmbiental,CidadaniaeSustentabilidade.Cadernosde Pesquisa,2003.

JARIĆ, Ivan. Societal extinction of species. Trends in Ecology & Evolution, v. 37, n. 5, p. 411–419, 2022.

JORDAN, Rebecca et al. Knowledge Gain and Behavioral Change in Citizen-Science Programs. ConservationBiology, v.25 n.6, p.1148–1154, 2011.

JOVCHELOVITCH, Sandra. Os contextos do saber: representações, comunidade e cultura. Editora Vozes, Petrópolis, Brasília, 2008.

KOBORI, Hiromi et al. Citizenscience: a new approach toadvanceecology, education, andconservation. EcologicalResearch, v. 31, n.1, p. 1–19, 2015.

KRISHNA, VenniVenkata. Changing social relations between science and society:Contemporary challenges. Science, Technology and Society, v.19, n.2, p. 133-159, 2014.

KRUGER, Linda; SHANNON, Margaret. Getting to know ourselves and our placesthrough participation in civic social assessment. Society and Natural Resources, v.13,n.5, p. 461-478, 2000.

LAKSHMINARAYANAN, Shyamal. Using citizens to do science versus citizens as scientists. Ecology and Society, v.12, n2, n.p, 2007.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Pluralismo cultural em políticas de currículonacional. In A. F. B. Moreira (Org.) Currículo: políticas e Práticas. Campinas:Papirus, 1999.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LIMA, Jacqueline Girão Soares de. Educaçãoambiental e educação científica na perspectiva ciência, tecnologia e sociedade(CTS): pilares para uma educação crítica. Acta Scientiae (ULBRA), v. 11, n.1, p. 88-100, 2009;

MAGALHÃES, Josiane. O processo educacional formal e a construção do social determinando a construção da consciência. Revista da Faculdade de Educação, v. 2, n.1 , p. 153-164, 2004.

MAMEDE, Simone; BENITES, Maristela; ALHO, Cleber José Rodrigues. Ciênciacidadã e sua contribuição na proteção e conservação da biodiversidade na reservada biosfera do Pantanal. Revista Brasileira de Educação Ambiental,v.12, n.4,p. 153-164, 2017.

MYERS, Samuel S. Planetary health: protecting human health on a rapidly changing planet. The Lancet, v. 390, n. 10114), p. 2860–2868, 2017.

MORTIMER, Eduardo. F., SCOTT, Philip. H. Meaning making insecondaryscienceclassrooms.Maidenhead:OpenUniversityPress, 2003.

NELMS, Sarah et al. Marine anthropogenic litter on British beaches: A 10-year nationwide assessment using citizen science data, Science of The Total Environment, v. 579, s.n, p. 1399-1409, 2017.

PINHEIRO, Nilceia Aparecida Maciel; MATOS, Eloiza Aparecida Silva Avila de;BAZZO, Walter Antonio. Refletindo acerca da ciência, tecnologia e sociedade:enfocando o ensino médio. Revista Iberoamericana de Educación, s.v,n. 44, p. 147-165, 2007.

RAMBO, Lorival; RENK, ArleneAnélia. A relação homem-natureza-animais: uma revisão da literatura sobre o descaminho da cultura ocidental. Revista de Ciências Ambientais, v.2, n.2 p. 61-78, 2008.

REIGOTA,Marcos.OqueéEducaçãoAmbiental.SãoPaulo:Brasiliense, 2004.

RIESCH, Hauke; POTTER, Clive. Ctizenscience as seen by scientists:methodological, epistemological and ethical dimensions. Public Understanding ofScience, v.23, n.3,p. 107-120, 2014.

ROCHA, Luana Mendonça Pinto. Os cientistas e a Ciência Cidadã: umestudo exploratório sobre a visão dos pesquisadores profissionais naexperiência brasileira. 76 f. (Dissertação de mestrado em Ciência da Informação), Universidade Federal do Riode Janeiro, 2019.

RODRIGUES, Samuel Perpétuo; CAMPOS, Renada Bernardes Farias; NONATO, Eunice Maria Nazarethe. Educação ambiental e ciência cidadã: um ensaio sobre possíveis contribuições recíprocas. Colóquio Internacional de Educação e Contemporaneidade, São Cristóvão – SE. Anais Educon, 2020.

ROMERO, Julieta Piña. Ciênciacidadã como empreendimento de ciênciaaberta: o risco da espetacularização da produção e o acessoao dado. Para umaoutraciênciacidadã. LiincemRevista, v. 13, n.1, p.47-58, 2017.

ROSA, Claudio Damião;COLLADO, Silvia. Enhancing nature conservation and health: Changing the focus to active pro-environmental behaviours. Psychological Studies, v. 65, n.1, p. 9–15, 2020.

ROSA, Claudio Damião; COLLADO, Silvia; LARSON, Lincoln R. The utility and limitations of the New Ecological Paradigm scale for children. The Journal of Environmental Education, v.53, n.37, p. 1–12, 2022.

RUMENOS, NijimaNovello; SPAZZIANI, Maria de Lourdes. Ciência-cidadã e Educação Ambiental: cursos de formação e estímulo ao voluntariado em um Parque Nacional. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 37, n.1, p. 127–144, 2020.

RUMENOS, NijimaNovello.; PAOLI, Thiago ; FACIOLLA, Lucas de Souza. Ciência Cidadã: Base comunitária para uma ciência colaborativa e crítica. Rede Casa Da Natureza: Conexões socioambientais na Cuesta. Cultura Acadêmica, v. 1, p. 31-41, 2021.

RYAN, Sean et al. The role of citizen science in addressing grand challenges in foodand agriculture research. Proceedings of the Royal Society B.Biological Sciences, v.285, n. 1891,p.1-10, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos Avançados, 1988.

SANTOS, Maria Eduarda Vaz Moniz dos.Mudança conceptual na sala de aula. Um desafio pedagógico epistemologicamente fundamentado. Lisboa: LivrosHorizonte,1998.

SANTOS, Maria Eduarda Vaz Moniz dos. Cidadania, conhecimento, ciência e educação CTS: rumo a novas dimensões epistemológicas. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, v. 2, n.6, p. 137-157, 2005.

SCHWARTZ, Gisele Maria. O corpo sensível como espaço ecológico. MotusCorporis (UGF), Rio de Janeiro, v.8 , n.2, p. 49-54, 2001.

SILVA JÚNIOR, Roberto Donato. Etnoconservação e o conceito de relações de poder:apontamentos teórico-metodológicos. Cadernos de Campo: Revista de Ciências Sociais, v.1,n.12, p. 89-105, 2009.

SILVA JUNIOR, Celso et al.Benchmark maps of 33 years ofsecondaryforestagefor Brazil.Scientific Data,v. 7, n.1,p.269, 2020.

SILVA, Rodrigo da Luz; PRUDÊNCIO, Christiana Andréa Vianna; CAIAFA, Alessandra Nasser. Contribuições daeducação ambiental crítica para o processo de ensino e aprendizagem em ciênciasvisando à formação cidadã. Investigações em ensino de Ciências (Online), v. 23, n.3,p.60-81, 2018.

SILVA, Rodrigo da Luz; PRUDÊNCIO, Christiana Andréa Vianna. Interfaces entre eEducação ambiental e educação científica numa perspectiva CTS: o contexto da formação inicial de professores de ciências. 162f. (Dissertação de Mestrado em EducaçãoemCiências),UniversidadeEstadualde SantaCruz, 2019.

SHIRK, Jenifer; BONNEY, Rick. Developing a Citizen Science Program: aSynthesisofCitizenFrameworks.CornellLabofOrnithology,Ithaca,NY, 2015.

STEFFEN, Will et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, v. 347, n. 6223, p. 736–745, 2015.

SULLIVAN, Brian et al. The eBird enterprise: An integrated approach to developmentandapplicationofcitizenscience.BiologicalConservation,v.169,s.n,p.31-40, 2014.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Sobre educar etransgredir. Ciência e Educação, v.25, n.1, p. 3-4, 2019.

TRUMBULL, Deborah J.; BONNEY, Rick; BASCOM, Derek; CABRAL, Ana. Thinking scientifically during participation in a citizen-science project. Science Education, v. 84, n.2, p. 265–275, 2000.

TWEDDLE, J.C. et al. Guide to citizen science: developing, implementing and evaluating citizen science to study biodiversity and the environment in the UK. Natural History Museum and NERC Centre for Ecology & Hydrology for UK-EOF, 2012.

VIECHENESKI, Juliana Pinto; LORENZETTI, Leonir; CARLETTO, Márcia Regina. Desafios e práticas para o ensino de ciências e alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. Atos de pesquisaemeducação, v. 7, p. 853-876, 2012.

WYNES, Seth.; NICHOLAS, Kimberly A. The climate mitigation gap: Education and government recommendations miss the most effective individual actions. Environmental Research Letters, v. 12, n. 7, p. 074024, 2017.

Published

2024-08-13

How to Cite

Santos, L. N., Cabicieri Profice, C., Schiavetti, A., & Enrique Grenno, F. (2024). Dialogues between Citizen Science and Environmental Education. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 209–228. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15603