Preserving the soul of the Cerrado: state of the art of the interaction between Environmental Education, Brazilian Literature, and the works of Cora Coralina (2012 – 2022)

estado da arte da interação entre Educação Ambiental, Literatura Brasileira e a obra de Cora Coralina (2012 – 2022)

Authors

  • Vinícius Universidade Evangélica de Goiás (UniEVANGÉLICA)
  • Giovana Tavares Universidade Evangélica de Goiás (UniEVANGÉLICA)

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15516

Keywords:

Environmental Education, Cora Coralina, Cerrado, Brazilian Literature

Abstract

Despite being a biome rich in biodiversity and culture, the Cerrado faces significant conservation challenges. Environmental Education and Brazilian Literature, notably the works of Cora Coralina, play crucial roles in this context. Faced with conservation challenges, there is a need to deepen the understanding of how the interconnection between the Cerrado, Environmental Education, and Brazilian Literature, with a focus on Cora Coralina's work, can offer innovative solutions and perspectives. This state-of-the-art aims to analyze academic productions between 2012 and 2022 that address this interconnection, seeking to understand the evolution of themes, Coralina's specific contributions, and the influence of literature in the Environmental Education discussion. The adopted methodology will involve a systematic literature review, selecting relevant studies from specialized databases. The analysis of results will highlight patterns and trends, contributing to a more profound understanding of this complex interrelation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinícius, Universidade Evangélica de Goiás (UniEVANGÉLICA)

 

 

Giovana Tavares, Universidade Evangélica de Goiás (UniEVANGÉLICA)

 

 

References

AMBROZIO, Celia Maria Machado. Conservação do Cerrado: entre cultura e história no caminho de Cora Coralina – Goiás. 2022. Dissertação (Mestrado em Meio Ambiente e Desenvolvimento Rural) – Universidade de Brasília, Brasília, 2023. Disponível em: http://www.realp.unb.br/jspui/handle/10482/45821. Acesso em: 17 set. 2023

ARAÚJO, Mikaela Soares Cardoso de. Literatura enquanto lugar de memória e descolonização do imaginário: análise do romance Terra Sonâmbula, de Mia Couto. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua, Literatura e Interculturalidade) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2022. Disponível em: https://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/1252. Acesso em: 01 out. 2023

BRETAS, Ana Lins dos Guimarães. Meu livro de cordel. São Paulo: Global, 2014.

BRETAS, Ana Lins dos Guimarães. Vintém de cobre: meias confissões de Aninha. São Paulo: Global, 2011.

BRITTO, Clóvis Carvalho; SEDA, Rita Elisa. Cora Coralina: raízes de Aninha. 1. ed. Aparecida, SP: Editora Ideias & Letras, 2009.

CAETANO, Maria de Lourdes Jacinto. A natureza na literatura de Cora Coralina: a poética do contexto e lugar. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Tecnologia e Meio Ambiente) – Universidade Evangélica de Goiás, Anápolis, 2015. Disponível em: https://www.unievangelica.edu.br/files/images/Maria%20de%20Lourdes.pdf. Acesso em: 24 set. 2023

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2004. p. 209-216.

CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. 8. ed. São Paulo: Cultrix, 2019.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

FERREIRA, Naura Syria A. Pesquisas denominadas estado da arte. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-274, ago. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GROTO, Sílvia Regina. Literatura de Monteiro Lobato no Ensino de Ciências. 2012. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/1/SilviaRG_DISSERT.pdf. Acesso em: 01 out. 2023

HOFFMANN, Vera Maria. O diálogo entre literatura e educação ambiental. RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, [S. l.], v. 4, n. 968, p. 1-10, 2018. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v4i0.968

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MACÊDO, Andréa Brito. A literatura como instrumento para se trabalhar a educação ambiental na escola. 2020. 119 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2020. Disponível em: https://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/339. Acesso em: 13 set. 2023

MAGALHÃES, Camila da Silva. A literatura infantil e o discurso da educação ambiental escolarizada: lições de como cuidar do planeta. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2016. Disponível em: https://repositorio.furg.br/handle/1/8774?show=full. Acesso em: 10 set. 2023

MITTERMEIER, Russell Alan et al. Hotspots revisited: Earth's biologically richest and most endangered terrestrial ecoregions. Washington: Conservation International, 2005.

MORAGAS, Rosana Alves Ribas. O (re)significar o lugar no ensino de geografia em Goiás: por meio da poesia de Cora Coralina. 2017. Tese (Doutorado em Geografia Humana) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-02022018-123722/pt-br.php. Acesso em: 01 out. 2023.

NOBRE, Carla Patrícia Ribeiro. A poesia de Eliakin Rufino e a educação ambiental: diálogos possíveis. Dissertação (Mestrado em Direito Ambiental e Políticas Públicas) – Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=151319. Acesso em: 02 out. 2023

OLIVEIRA, Isadora de Freitas. Materiais sobre o Cerrado: desafios e contribuições para o ensino formal do bioma sob perspectiva da educação ambiental crítica. 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) — Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/18250?mode=simple. Acesso em: 08 set. 2023

RIBEIRO, Simone dos Santos. Articulações entre literatura e experimentação no ensino de ciências. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/167826. Acesso em: 08 set. 2023

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora Tortella. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, p. 37-50, set./dez. 2006.

SANO, Sueli Matiko; ALMEID, Semiramis Pedrosa de; RIBEIRO, Jose Felipe. Cerrado: ecologia e flora. Brasília: Emprapa, 2008.

SANTOS, Cristiano Bittencourt dos. A natureza e o meio ambiente em Cora Coralina: um estudo a partir do sistema de transitividade e do teatro-educação. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens) – Universidade Franciscana, Santa Maria, 2018. Disponível em: https://docplayer.com.br/154246808-A-natureza-e-o-meio-ambiente-em-cora-coralina-um-estudo-a-partir-do-sistema-de-transitividade-e-do-teatro-educacao.html. Acesso em: 02 set. 2023

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Apresentação de Carlos Faraco. Tradução, notas e posfácio de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2021.

SKINNER, Burrhus Frederic. Verbal behavior. Cambridge, MA: B. F. Skinner Foundation: 1957.

STRASSBURG, Bernardo Baeta Naves et al. Global priority areas for ecosystem restoration. Nature, v. 586, n. 7831, p. 724-729, 2020. DOI: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2784-9

SILVA, José Maria Cardoso da. Cerrado: conhecendo o bioma mais antigo do Brasil. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2017.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.

Published

2024-08-13

How to Cite

Pereira Vieira, V., & Galvão Tavares, G. (2024). Preserving the soul of the Cerrado: state of the art of the interaction between Environmental Education, Brazilian Literature, and the works of Cora Coralina (2012 – 2022): estado da arte da interação entre Educação Ambiental, Literatura Brasileira e a obra de Cora Coralina (2012 – 2022). REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 188–208. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15516