Reflections on environmental education and social ecology in Brazil from a state-of-the-art study (2011-2020)

Authors

  • Adler Santos Garcia Costa Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus Cidade Universitária https://orcid.org/0000-0003-2837-7750
  • Amanda de Mattos Pereira Mano Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus do Pantanal
  • Alexandre Cougo de Cougo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus do Pantanal https://orcid.org/0000-0003-0851-6709
  • Lucí Helena Zanata Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus do Pantanal

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14692

Keywords:

Bibliographic study, Society-Nature, Social Ecology

Abstract

Environmental Education (EE) concerns a space for the values, concepts, skills and attitudes construction, in the search for a new ethics of the society-nature relationship. In the same way, the Social Ecology Theory aims to present and analyze the ecological problems. This work sought to examine, catalog and highlight, using the State of the Art methodology, the scientific production of theses and dissertations, existing in Brazil, between Environmental Education and Social Ecology in the period from 2011 to 2020. Only two studies were found within the scope of investigation. The importance of promoting dialogue and involvement of the themes is highlighted, due to theoretically and conceptually expanding the national scientific framework and amplifying the need for the transforming potential in the society-nature relationship that the two themes converge.

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Author Biographies

Adler Santos Garcia Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus Cidade Universitária

Biólogo e Mestrando em Ensino de Ciências na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS/Câmpus Cidade Universitária. E-mail:  adler.sgc@gmail.com

 

 

Amanda de Mattos Pereira Mano, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus do Pantanal

Bióloga e Pedagoga. Doutora em Educação. Professora adjunta na área de Ensino-aprendizagem, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS/Câmpus do Pantanal. E-mail: amanda.mano@ufms.br

 

Alexandre Cougo de Cougo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus do Pantanal

Licenciado em História e Doutor em Educação Ambiental. Professor Adjunto do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS/Câmpus do Pantanal. E-mail: alexandre.cougo@ufms.br

Lucí Helena Zanata, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Câmpus do Pantanal

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas. Doutora em Ciências da Engenharia Ambiental pela EESC/CRHEA/USP. Professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS/Câmpus Pantanal. E-mail: luci.zanata@ufms.br

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Published

2022-12-16

How to Cite

Costa, A. S. G., Mano, A. de M. P., Cougo, A. C. de, & Zanata, L. H. . (2022). Reflections on environmental education and social ecology in Brazil from a state-of-the-art study (2011-2020). REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 100–119. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14692

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental