Water, air and soil – Analysis of ideas revealed by 1st CEB students and contributions to environmental education.
análise de ideias reveladas por alunos do 1.º CEB e contributos para a educação ambiental
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14468Keywords:
Water, air and soil; , Prio ideas, Environmental EducationAbstract
The study aims to know the ideas of a group of students in the 3rd and 4th years of schooling regarding water, air and soil, as well as some of the associated environmental problems, contributing to the design of more appropriate environmental education projects.
Methodologically, the study was based on the analysis of the content of the answers given by the students to three open questions, the content of the pictorial representations subordinated to the same themes and the respective oral explanations. The ideas expressed reflect a very close reproduction of the contents worked in class, with pictorial representations associated with places/reality close to their daily lives. Some students revealed ideas associated with environmental problems that were not addressed in class, allowing them to perceive the construction of non-formal knowledge, which had been carried out in the meantime. Some students resort to fantasy when portraying the causes of the environmental problems they refer to.
Downloads
References
CARVALHO, Carla Fernanda Salazar. O contributo das ideias prévias dos alunos no desenvolvimento da aprendizagem conceptual em História e Geografia: um estudo com alunos do 3.º ciclo do ensino básico, 2013. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/29058/1/Carla%20Fernanda%20Salazar%20Carvalho.pdf . Acesso em: 12 jan. 2022.
MOREIRA, Stéphanie Devesa. Biodiversidade e a sua importância ambiental no contexto do parque Natural do litoral norte. Uma abordagem pedagógica no 1.º e 2.º ciclo do Ensino Básico, 2019. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/63445/1/St%C3%A9phanie%20Devesa%20Moreira.pdf . Acesso em: 12 jan. 2022.
MOURA, Caetano Flores; SCHWANKE, Cibele. O desenho infantil como ferramenta de diagnóstico, percepção ambiental e avaliação de ações de educação ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, vol.16, n.1. 2021. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14985 .
Acesso em: 14 jan. 2022.
PEDROSO, José Vítor. Referencial de Educação Ambiental para a sustentabilidade. Lisboa: Ministério da Educação; Direção Geral da Educação, 2018. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ECidadania/Educacao_Ambiental/documentos/referencial_ambiente.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.
ROCHA, Ana Gabriela Silva; GHENO, Simara; GONÇALVES, Fernanda Carneiro Leão; DAL-FARRA, Rossano André. Educação infantil. Articulando a produção de desenhos com a educação ambiental em uma escola comunitária do sul do Brasil. Revista Iberoamericana de Educación (2016), vol. 72, pp. 183-206] 2016- CAEU / OEI. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie72a09.pdf . Acesso em: 20 jan. 2022.
SCHMIDT, Luísa; NAVE, Joaquim Gil; GUERRA, João. Educação Ambiental- Balanço e perspectivas para uma agenda mais sustentável. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.