Structural and environmental conditions of public schools in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14398

Keywords:

School Spaces, Environmental Care, Environmental Education

Abstract

Discussions on the Structural and environmental states of public schools in Brazil assume an important role for understanding their influence on the teaching-learning process. By the way, this work aims to analyze the material and ecological ambiences of the free educational institution of Portalegre/RN, in the years 2014, 2015 and 2017. The methodology is predominantly qualitative with use of a bibliographic survey, photographic record, scores of Structural and environmental conditions of schools, interviews with their managers, observation in loco and interpretation of the studied phenomenon from the theoretical contribution and the recorded images. We conclude, then, that the public schools of Portalegre/RN showed improvement in their actual and environmental conditions in the period studied, as a result of public investments that enabled positive changes. We emphasize, however, the need for continuous care in these surveyed spaces.

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Author Biographies

Enaira Liany Bezerra dos Santos, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e Sociedade (PPGATS) da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Graduada em gestão Ambiental pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Luiz Oscar Pereira de Freitas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Estudante do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido - PLANDITES pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Graduado (Bacharel) em Gestão Ambiental pela UERN.

Maria Betânia Ribeiro Torres, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e professora adjunta do Departamento de Gestão Ambiental (DGA) da UERN.

Lizandra Evylyn Freitas Lucas, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Manejo de Solo e Água (PPGMSA) da Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA), mestre em Manejo de Solo e Água pelo PPGMSA/UFERSA e bacharela em Gestão Ambiental pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

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Published

2023-08-18

How to Cite

Santos, E. L. B. dos, Freitas, L. O. P. de ., Torres, M. B. R., & Lucas, L. E. F. . (2023). Structural and environmental conditions of public schools in Brazil. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 104–126. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14398