The rationality triggered by tree planters in pratics of environmental protagonism

Authors

  • Fabio Nascibem Prefeitura Municipal de Monte Alto Programa Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática - PECIM/UNICAMP https://orcid.org/0000-0002-6465-0980
  • Alessandra Aparecida Viveiro Faculdade de Educação - UNICAMP
  • Oswaldo Gonçalves Junior Faculdade de Ciências Aplicadas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14222

Keywords:

ecologies, Environmental leadership, Environmental rationality, monocultures, tree planters

Abstract

The values of Western and capitalist society seem to be causing the environment to collapse. In this uninspiring scenario, it appears that people practicing actions of environmental protagonism, planting trees in different spaces. Looking at this, we pose the question: Are environmental protagonism practices related to afforestation carried out by different social actors inserted in an environmental rationality? Thus, our objective was to investigate practices of environmental protagonism of social actors, understanding what are their motivational elements, knowledge and actions involved. Methodologically, we rely on oral histories. The main results indicate the relationship between the central motivation of the planters and the feeling of belonging with the cause of planting and that the understanding of the relationship between knowledge and practice seems to be important. Such notes are evidence of an environmental rationality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Nascibem, Prefeitura Municipal de Monte Alto Programa Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática - PECIM/UNICAMP

Licenciado em Química pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Mestre e Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática (PECIM), da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Secretário de Agricultura e Meio Ambiente de Monte Alto-SP. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Práticas Pedagógicas em Ensino de Ciências e Educação Ambiental - ECiEA (Unesp/Unicamp).

Alessandra Aparecida Viveiro , Faculdade de Educação - UNICAMP

Licenciada em Ciências Exatas pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre e Doutora em Educação para a Ciência pela Unesp. Professora da Faculdade de Educação e do PECIM/Unicamp. Coordenadora dos Grupos ECiEA (Unesp/Unicamp) e Formar-Ciências (Unicamp).

Oswaldo Gonçalves Junior, Faculdade de Ciências Aplicadas - UNICAMP

Bacharel e Licenciado em História (USP), Mestre em Educação (USP), Doutor em Administração Pública e Governo (FGV), com Pós-doutorado pela Columbia University. Professor Livre-Docente na área de Administração Pública da Faculdade de Ciências Aplicadas e Coordenador do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (ICHSA) - Unicamp. Membro-fundador do Observatório de Políticas Públicas (Laboratório de Estudos do Setor Público - LESP). Presidente do Comitê Ad-hoc de Certificação das Unidades e Órgãos da Unicamp (Pró-Reitoria de Desenvolvimento Universitário - PRDU).

References

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 2a ed. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getulio Vargas, 2004.

ALMEIDA, Átila Bruno de Moraes; LIMA, Joedla Rodrigues de. Percepção de discentes do ensino médio da cidade de Itapetim (PE) sobre meio ambiente. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 34, n. 3, p. 166–185, 2017. https://doi.org/10.14295/remea.v34i3.6948

REIS, Geison de Arruda; SCHWERTNER, Suzana Feldens. Aprendizagem em Educação Ambiental no contexto escolar: a compreensão de estudantes do Ensino Fundamental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 2, p. 217–244, 2021. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12410

FEYERABEND, Paul. Contra o método. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

FREITAS, Sônia Maria de. História oral: possibilidades e procedimentos. 2a ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. ¿Cómo se puede implementar la historia oral en la educación matemática? Revista Educación y pedagogía, v. 23, n. 59, p. 67-83, 2011. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9727/8951. Acesso em: 3 mar. 2023.

MACÊDO, Mariany Patrícia Wanderley de.; SOUZA, Maria de Fátima de. Percepção de professores da rede pública sobre problemas ambientais no Rio Grande do Norte, Brasil. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 31, n. 2, p. 119–131, 2014. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3464. Acesso em: 3 mar. 2023.

NUNES, João Arriscado. O resgate da epistemologia. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. CES: Coimbra, 2009. p. 215-242.

LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. Petrópolis: Editora Vozes, 2009a.

LEFF, Enrique. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação & realidade, v. 34, n. 3, p. 17-24, 2009b. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9515. Acesso em: 3 mar. 2023.

LEFF, Enrique. Discursos Sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010a.

LEFF, Enrique. Pensar a complexidade ambiental. In: LEFF, Enrique (coor.). A complexidade ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010b.

LEFF, Enrique. Epistemologia Ambiental. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010c.

LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Revista Olhar de Professor, v. 2, n. 14, p. 309-335, 2011. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor. Acesso em: 3 mar. 2023.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade racionalidade, complexidade, poder. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

PITANGA, Ângelo Franklin. O enfrentamento da crise socioambiental: Um diálogo em Enrique Leff sobre a Racionalidade e o Saber Ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 32, n. 1, p. 158–171, 2015. https://doi.org/10.14295/remea.v32i1.4997

SANTOS, Otávio Augusto Chaves Rubino dos.; LAGE, Allene Carvalho. Epistemologias da floresta: ecologia e modos de vida integrados com a natureza. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 37, n. 3, p. 328–348, 2020. https://doi.org/10.14295/remea.v37i3.11007

SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma ciência pós-moderna. 6. ed. Porto: Afrontamento, 1989.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Toward a new common sense: law, science and politics in the paradigm transition. Routledge: New York, 1995.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 237-280, 2002. https://doi.org/10.4000/rccs.1285

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (encuentros en Buenos Aires). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 78, p. 3-46, 2007. https://doi.org/10.4000/rccs.753

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um ocidente não-ocidentalista?: a filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pascal. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. CES: Coimbra, 2009. p. 445-486

SANTOS, Boaventura de Sousa. De las dualidades a las ecologías. La Paz: REMTE-Red Boliviana de Mujeres Transformando la Economía, 2012.

Published

2023-08-18

How to Cite

Nascibem, F., Viveiro , A. A., & Junior, O. G. (2023). The rationality triggered by tree planters in pratics of environmental protagonism. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 351–371. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14222