Sustainability in Everyday Life

Investigating meanings through image networks, workshops, and stories

Authors

  • Nayara Elisa Costa da Conceição Seduc - Secretaria de Educação do Estado de Goiás
  • Dra. Shaula Sampaio UFF - Fluminense Federal University

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13483

Keywords:

sustainability, images, environmental education

Abstract

This paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dra. Shaula Sampaio, UFF - Fluminense Federal University

Professor of the Licentiate Course in Biological Sciences and of the Graduate Program at the Fluminense Federal University (UFF). Graduated in Biological Sciences (UNICAMP) and Master and Doctor in Education (UFRGS).

References

CAMOZZATO, Viviane Castro. Pedagogias do Presente. Educação & Realidade, Porto Alegre, vol. 39, n. 2, p. 573 – 593, abr./ jun. 2014.

COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos Culturais, Educação e Pedagogia. Revista Brasileira de Educação. ANPED. Editores Associados, Campinas – SP, n. 23, 2003.

COSTA, Marisa Vorraber. Imagens do Consumismo na Escola - a produtividade da cultura visual. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 14, n. 2, jul./dez. 2012.

DELEUZE, Gilles. A imagem–tempo. Trad. Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FIRMINO, Larissa Corrêa. Imagem e Clichê: proposições para um ver a mais. In: Guimarães, L.B. et.al (Orgs.). Ecologias Inventivas: experiências das/ nas paisagens. 1ª ed. Curitiba: CRV, 2015.

FLORES, Cláudia Regina; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Pesquisa com imagem em Educação: A Matemática e as Ciências em foco. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.8, n.2, p.3-5, junho 2015.

GODOY, Ana. A menor das ecologias. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini. O dispositivo da sustentabilidade: pedagogias no contemporâneo. Perspectiva. Florianópolis, v. 30, n. 2, p. 395-409, maio/ago. 2012.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini. Educação Ambiental nas pedagogias do presente. Em Aberto, Brasília, vol. 27, n. 91, p. 123 – 124, jan./ jun. 2014.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. Educação Ambiental e Estudos Culturais: Pesquisas desde o sul do Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 9, n. 1 – pags. 24 – 37, 2014.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso. A (in) sustentabilidade da imagem. Revista Experimentart. Ano 1 – Número 1 – jul./ dez 2015.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Como saber o que importa pesquisar e escrever? Revista Digital do Lav - Santa Maria – vol. 12, n. 2, p. 133 – 145 – maio./ ago. 2019.

HAN, BYUNG-CHUL. A Sociedade da Transparência. Trad. Miguel Serras Pereira. Relógio D’Água Editores, setembro de 2014.

HENNING, Paula Corrêa; VIEIRA, Virginia Tavares; HENNING, Clarissa Côrrea. Crise ambiental, consumo e artefatos culturais: provocações ao tempo contemporâneo. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 45, p. 209 – 220, jan./ abr. 2018.

PREVE, Ana Maria Hoepers. Geografias, Imagens e Educação: Experiências. Entre-Lugar, Dourado, MS, p.49-66, ano 4, n. 7, 1º semestre de 2013.

Published

2021-12-16

How to Cite

Costa da Conceição, N. E., & Vicentini de Sampaio, S. M. (2021). Sustainability in Everyday Life: Investigating meanings through image networks, workshops, and stories. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(3), 33–51. https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13483